The Green House wint ABN AMRO Circular Food Award 2018

EVMI_The Green House_ABN CIrcular Food Award

Albron won tijdens het FSIN Zomercongres op 27 juni de Circular Food Award 2018 voor The Green House in Utrecht. Dit circulair en duurzaam gebouwde horecabedrijf is een initiatief van Ballast Nedam, Strukton en Albron. The Circular Food Award is een initiatief van ABN AMRO. Met deze prijs wil de bank inspirerende concepten, die de totstandkoming van de circulaire economie versnellen, stimuleren.

Circular Food Award 2018

In totaal waren er 24 inzendingen voor de prijs. De vakjury nomineerde drie organisaties: Gro Mushrooms, Protix met het Oerei en Albron met The Green House. Deze concepten werden beoordeeld op schaalbaarheid, inspiratie en de mate waarin de circulaire economie in het DNA van de onderneming zit. De jury koos unaniem voor Albron en roemde The Green House vanwege de wijze waarop dit concept verduurzaming voor een breed publiek tastbaar maakt.

De vakjury bestond uit: Jantine Heemskerk (commercieel directeur Heemskerk Fresh & Easy), Jan Willem Grievink (directeur FoodService Instituut Nederland), Toine Timmermans (programmamanager duurzame voedselketens Wageningen Universiteit) en Alex van Kuilenburg (business unit manager food Milgro bv).

The Green House

The Green House is een volledig circulair paviljoen met horeca- en vergaderfuncties in het stationsgebied van Utrecht. In de open keuken van The Green House draait alles om het terugdringen van afval en van het energie- en watergebruik. Het eten wordt bereid op basis van de de filosofie van Dutch Cuisine: altijd in het seizoen, zonder kunstmatige toevoegingen, minder vlees en vis en zo weinig mogelijk afval.

Ook biedt The Green House onderdak aan een Urban Farm en Rain Garden, waar 40 gewassen groeien en elke dag vers geoogst kan worden. Gasten kunnen voor een maaltijd kiezen op basis van de CO2-footprint van het gerecht en de mate waarin het bijdraagt aan vitaliteit. Circulariteit beperkt zich in The Green House niet tot materialen en grondstoffen. Zo is 1 op de 5 arbeidsplaatsen gereserveerd voor medewerkers die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.

“We zijn ontzettend trots dat we tot winnaar zijn uitgeroepen van de Circular Food Award. Circulariteit gaat voor ons vooral over ‘doen’: over vallen en opstaan, leren en bijsturen en over nieuwe manieren van samenwerken. Als je echt circulair wilt werken, dan moet dat met elkaar, door de hele keten. Bovenal moet circulariteit voor gasten ook leuk en lekker zijn. In het Green House komt dit allemaal op een mooie manier samen.”, zegt Robert Visser, directeur Horeca & Hospitality van Albron.

Lees ook
PeelPioneers gaat grootste schillenfabriek van Europa bouwen

PeelPioneers gaat grootste schillenfabriek van Europa bouwen

PeelPioneers bouwt in Den Bosch de grootste schillenfabriek van Europa, geholpen door verschillende investeerders. Het bedrijf biedt een hoogwaardig circulaire oplossing voor sinaasappelschillen die overblijven na het maken van vers sap. In de nieuwe fabriek gaat PeelPioneers straks honderdtwintigduizend kilo schillen per dag verwerken, een verdriedubbeling...

ABN AMRO: gevolgen harde brexit verschillen per branche

ABN AMRO: gevolgen harde brexit verschillen per branche

Sinds een aantal weken tornt premier Johnson van het Verenigd Koninkrijk aan de afspraken die hij vorig jaar maakte met de EU. Een ‘harde brexit’ is daardoor niet ondenkbaar. ABN AMRO voorspelt dat de eventuele gevolgen per sector sterk kunnen verschillen.

ABN Amro: Door corona veranderd uitgavepatroon houdt aan

ABN Amro: Door corona veranderd uitgavepatroon houdt aan

De coronacrisis zorgde voor een tweedeling in de sector food. De verkoop van producten voor de thuisconsumptie steeg sterk, de verkoop van producten voor sociale gelegenheden, horeca en buiten-de-deur-consumptie daalde sterk. ABN Amro verwacht dat deze tweedeling nog een tijd aanhoudt. Pas na 2021 kan herstel volgen.