Beelden: via WFC Experience

Eind 2023 opent in Ede de World Food Center Experience, Nederlands eerste thema-attractie over voedsel. In de WFC Experience ontdek je de complete wereld achter je eten op een leerzame, interactieve manier.

De gemeente Ede en provincie Gelderland hebben groen licht gegeven voor de attractie, dus de volgende stap is het plan tot uitvoering brengen. De WFC Experience stimuleert bezoekers om te kiezen voor gezonde, smaakvolle en duurzame voeding. Volgens Marcel Goossens, directeur van de Experience, komt het groene licht op een belangrijk moment: “Onze wereld is ondenkbaar zonder voedsel. We groeien er letterlijk mee op en het geeft ons energie om te doen wat we doen. Toch is er nog een wereld te winnen en dat wordt steeds zichtbaarder. Nooit eerder stond het onderwerp voedsel zo in de schijnwerpers als nu. Met de Experience verbinden we mens, voeding en planeet op een leuke, attractieve en inspirerende manier.”

wfc route Klik hier of op beeld voor groter formaat

Doelgroep is gezinnen met kinderen, scholieren, studenten en zakelijke delegaties. Als bezoeker beleef je op een interactieve manier wat de impact van voedsel is op je lichaam en je planeet. Je wordt daarbij uitgedaagd al je zintuigen te gebruiken, inclusief proeven. Je ervaart hoe de voedselketen werkt, wat nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en welke rol Nederland speelt.

Fons Jurgens, directeur van de Efteling is lid van de klankbordgroep WFC Experience. Jurgens: “Alles leren over de wereld achter ons eten, is uniek en past helemaal bij deze tijd. Het is mooi om de expertise die wij als Efteling hebben te kunnen delen in het creëren van belevingswerelden. Zo dragen we er aan bij dat de World Food Center Experience niet alleen informatief maar ook attractief wordt.”

Betrokkenheid bedrijven

Bij de ontwikkeling van de attractie zijn diverse organisaties betrokken uit het bedrijfsleven, overheid, wetenschap en onderwijs, zoals: Wageningen University & Research, Albert Heijn, DSM, FrieslandCampina, KeyGene, Nestlé, Rabobank en Scelta Mushrooms. Ook voor het bedrijfsleven voorziet de Stichting WFC Experience een rol in de exploitatiefase. Goossens: “Dit wordt dé plek in Nederland waar straks honderdduizenden consumenten per jaar alles over de wereld achter ons eten gaan beleven. Dit biedt unieke mogelijkheden voor bedrijven en andere organisaties om zich te verbinden aan deze betekenisvolle Experience.”

Altijd op de hoogte blijven?