Tjolk keert weer terug

Zuiveldrank Tjolk keert opnieuw terug in de winkels. Galatrada uit Amsterdam wil het uit de jaren tachtig bekende drankje voor kinderen nieuw leven inblazen.

Dat meldt Levensmiddelenkrant. Zuivelondernemer Niek Nielen wil het retromerk herintroduceren. Het gaat erom vooral tegenwoordige ouders aan te spreken die het nog kennen uit hun jeugd. De cartoonachtige dierenfiguren op de verpakking keren dan ook terug.

Nielen wil Tjolk produceren met echte melk, 15 procent echt fruit(puree), faitrade chocolade en bananen en weinig toegevoegde suiker, als gezonder alternatief in het zuiveldrankenschap

Sjolk

De zuiveldrank werd oorspronkelijk in 1977 op de markt gebracht door Coberco (later Friesland Coberco, Friesland Foods en nog later FrieslandCampina).

Eerst heette het Sjolk maar die naam mocht niet van Skol-brouwerijen omdat het te veel op Skol-bier zou lijken. Tjolk verdween begin jaren 90 van de markt .

De naam staat nog steeds als een huis, mede door de reclamecampagne (‘ik tjolk altijd op het voetbalveld. Tjolk is lekker, overal en altijd!’).  Op internet wordt het merk als trendy en oldschool gezien

Eerdere herintroductie

In 2010 heeft ondernemer Sjoerd Stouten al geprobeerd het merk te herintroduceren, als biologische variant met natuurlijke ingrediënten en met een meer eigentijdse verpakking.

Die poging strandde toen het merk kort na introductie te maken kreeg met een recall omdat de inhoud vroegtijdig kon bederven.

De nieuwe Tjolk met de dierfiguren wordt vanaf half september weer verkocht bij Jumbo. In oktober zal het in het assortiment van Plus worden opgenomen. Er lopen volgens Nielen nog gesprekken met Albert Heijn.

Lees ook:

‘Aloude’ nieuwe Ranja met stevia (1 1 februari 2012)'

Tjolk haalt zuivelproducten terug (13 augustus 2010)

Tjolk keert terug in het schap (30 september 2009)