Toch schoolfruit via Fruitful School

17 november 2014

Fruitful School is een initiatief om schoolkinderen tóch te kunnen blijven voorzien van schoolfruit. Dit als reactie op het besluit van fruitleveranciers om het schoolfruitprogramma te beëindigen.

Fruitful School, een initiatief van Fruitful Office, is gestart om scholieren te informeren en bewust te maken van de gezondheidsvoordelen van fruit.

Het bedrijf noemt het belangrijk dat kinderen al van jongs af aan leren dat fruit onderdeel uitmaakt van een gezonde levensstijl. “Dit is zeker van belang in een tijd waar obesitas steeds vaker een probleem wordt”, vertelt Jacob Nawijn, een van de initiatiefnemers.

Fruitful Office stelt ook dat het geregeld eten van fruit zorgt voor een beter concentratievermogen.

Geleverd in mand

Het fruit wordt geleverd in een mand, terwijl de kinderen op een grappige manier geïnformeerd worden over de toegevoegde waarde van vers fruit.

Het fruit is afkomstig van verschillende telers, maar de meeste appels en peren zijn afkomstig van fruitbedrijf Toon Vernooij uit Cothen, vertelt het bedrijf tegen evmi.nl.

De Catharinaschool in Amsterdam is de eerste school die fruit aangeboden krijgt. Dit gebeurt op donderdag 21 november.

De kosten worden gedeeld door Fruitful Office en sponsoren. Voor de Amsterdamse school zijn Rabobank Amsterdam en binnenkort ook Aethon sponsor. Meer bedrijven kunnen meedoen door lokale scholen te sponsoren.

Hoe vaak de scholen een mand krijgen uitgereikt, is afhankelijk van de wensen van de scholen zelf.

Plan: 100 scholen

Op dit moment kan er aan 200 kinderen vers fruit worden aangeboden. De bedoeling is om 'binnen afzienbare tijd' zo’n 100 scholen te kunnen voorzien van vers fruit.

Fruitful Office levert sinds 2010 ook vers fruit aan kantoren. Inmiddels zijn ruim 1200 kantoren in de Benelux afnemer, meldt de website.

Lees ook:

Dijksma: terugtrekken schoolfruit ‘opmerkelijk’ (5 november 2014)

Geen schoolfruit meer voor scholieren (3 november 2014)

Fruit bij de koffieautomaat (31 januari 2008)

Altijd op de hoogte blijven?