Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Supermarkt broodschap (pexels)

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakkers, slijterijen en viswinkels.

Winkels in brood, banket en zoetwaren stegen met 4,7% in 2021. Daarna volgen supermarkten en winkels in overige voedingsmiddelen (beide 4,4%). Het aantal viswinkels steeg met 2,1% en het aantal slagerijen en pouliers steeg met 0,4%.

De meest voorkomende winkels waren kledingwinkels, gevolgd door winkels met huishoudelijke artikelen. De hoeveelheid boekhandels nam het meest af: het aantal winkels daalde in 2021 met 8,1%.

Bron: CBS

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Thema's
Lees ook
1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.

20% meer omzet voor de voedingsindustrie in eerste kwartaal

20% meer omzet voor de voedingsindustrie in eerste kwartaal

De voedings- en genotsmiddelenindustrie zette in het eerste kwartaal van 2022 20% meer om dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond.