Tony’s Chocolonely is dit jaar fors in de rode cijfers gezakt. Dat heeft topman Henk Jan Beltman tegen RTL Z gezegd. Officiële cijfers zijn er nog niet; de jaarcijfers worden in november verwacht.

Tony’s Chocolonely is inmiddels het grootste chocolademerk van Nederland. Vorig jaar had de populaire chocolademaker een omzet van €55 miljoen, en volgens Beltman is die dit jaar wel flink gegroeid naar zo’n €70 miljoen. Dat het bedrijf toch verlies lijdt, komt volgens Beltman door forse investeringen die zijn gemaakt voor de uitbreiding naar het buitenland.

Buitenland

De verkoop in het buitenland was vorig jaar nog klein, goed voor slechts 12 procent van de omzet. Toen al werd groei verwacht in met name Amerika en Engeland, en ook in Scandinavië, België en Duitsland. Sinds vorig jaar worden buitenlandse verkoopteams ingezet om die markten beter te benutten.

Chocoladefabriek

In voorgaande jaren wist Tony’s Chocolonely steeds goede winsten te behalen. Het is de vraag of de verwachte verliezen gevolgen zullen hebben voor de ambitieuze plannen voor een Willy Wonka-achtige chocoladefabriek en pretpark die het bedrijf in Zaandam wil bouwen. Dat project zou de chocoladefabrikant tenminste €100 miljoen kosten.

Bron: RTL Z

Altijd op de hoogte blijven?