Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

cacaobonen

Beeld: Etty Fidele via Unsplash

Volgens de organisatie Slave Free Chocolate voldoet Tony's Chocolonely niet meer aan de voorwaarden om bestempeld te worden als chocolade die zonder illegale arbeid is geproduceerd. Sinds een paar maanden staat het Nederlandse merk niet meer op de lijst van de Amerikaanse NGO.

Oorzaak is de samenwerking met Barry Callebaut, waar Tony's zijn cacaobonen laat verwerken. De bedrijven werken al sinds de oprichting van Tony's Chocolonely samen, maar de chocoladegigant maakt voor zijn eigen chocoproductie wél gebruik van gedwongen arbeid. Slaven- en kinderarbeid is een groot probleem in de cacaoindustrie, veroorzaakt door de extreem lage cacaoprijzen, het gebrek aan wetgeving om cacaoboeren te beschermen en slechte traceerbaarheid van de cacaobonen. Zie ook de Cacaobarometer.

Barry Callebaut produceert de chocolade van Tony's Chocolonely afzonderlijk van zijn eigen chocolade, omdat Tony's wel alle routes traceert die hun cacaobonen afleggen. Daardoor treft het merk soms kinderarbeid aan, waarna dit meteen aangepakt kan worden. Slave Free Chocolate erkent dat de chocolade inderdaad 100% traceerbaar is, schrijft Volkskrant. Het verwijderen van de lijst lijkt vooral te komen door een meningsverschil over hoe er verandering moet komen in de cacaoindustrie.

Tony's Chocolonely heeft als missie om 100% slaafvrije chocolade te maken - niet alleen zelf, maar industriebreed. Het bedrijf beweert dus niet daadwerkelijk slaafvrije chocolade te maken. Traceerbaarheid is daarbij de sleutel in het verhaal, laat Tony's weten in een reactie op de ophef. Voor het merk is het niets nieuws dat ze niet voldoen aan alle criteria die Slave Free Chocolate stelt voor de lijst. Daarnaast kiest Tony's er bewust voor om cacao in te kopen in de landen waar de problemen het grootst zijn (Ghana en Ivoorkust), "zodat we juist hier de problemen kunnen helpen aanpakken." Ook schrijft Tony's: "De auteur van de Slaafvrije Chocolade lijst [vindt] dat onze samenwerking met Barry Callebaut in strijd is met onze missie om alle chocolade 100% slaafvrij te maken, terwijl wij juist samenwerken met Barry Callebaut om deze missie op wereldschaal mogelijk te maken." Tony's koos in 2005 bewust voor de samenwerking, "om aan te tonen dat het mogelijk is om volledig traceerbaar te zijn terwijl je met een grote verwerker samenwerkt." Een uitgebreidere reactie lees je op de website van Tony's Chocolonely.  

 

Lees ook
Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".

Tony's hoopt op samenwerking met lookalike-repen en petitie

Tony's hoopt op samenwerking met lookalike-repen en petitie

Met de Sweet Solution-campagne roept Tony's Chocolonely andere chocolademerken op om zich ook in te zetten voor slaafvrije chocolade. Het Nederlandse bedrijf startte een petitie en verkoopt tijdelijk repen die qua vormgeving lijken op de verpakkingen van Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en KitKat.

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die minster Schouten 17 november naar de Tweede Kamer stuurde.