Tony's hoopt op samenwerking met lookalike-repen en petitie

tony's

Met de Sweet Solution-campagne roept Tony's Chocolonely andere chocolademerken op om zich ook in te zetten voor slaafvrije chocolade. Het Nederlandse bedrijf startte een petitie en verkoopt tijdelijk repen die qua vormgeving lijken op de verpakkingen van Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en KitKat.

Tony's Chocolonely pleit voor internationale wetgeving rondom kinderarbeid en slavernij in de cacaosector en vindt dat chocolade 100% slaafvrij moet zijn. "Onze Sweet Solution repen zijn onze manier om te zeggen dat we allemaal moeten samenwerken om deze visie werkelijkheid te maken", schrijft het bedrijf. In het AD zegt Paul Schoenmakers, head of impact bij Tony's, dat de pogingen van bedrijven om misstanden in Ivoorkust en Ghana (de grootste cacaoproducenten ter wereld) aan te pakken te weinig impact hebben. Hij zegt dat er vanuit overheden moet worden ingegrepen om slavernij en kinderarbeid aan te pakken en noemt daarbij het NORC-rapport, een onlangs verschenen Amerikaans onderzoek dat aantoont dat er nog steeds op grote schaal mensenrechten worden geschonden. 

De lookalike-repen zijn te koop bij onder andere Albert Heijn, de Bijenkorf, Marqt en WAAR en de opbrengsten worden gedoneerd aan 100WEEKS, een onafhankelijk platform dat met geld en financiële training vrouwen helpt om de cyclus van extreme armoede te doorbreken. Ook is Tony's een online petitie gestart om de druk in Brussel en Den Haag op te voeren.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely keynote spreker Food Technology

Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely keynote spreker Food Technology

Food Technology biedt in 2023 een gevarieerd programma van sprekers. Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely is keynote spreker. In zijn presentatie staat de traceerbaarheid van de Tony’s Chocolonely-reep.

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. Alleen als koffieboeren een goede prijs krijgen kunnen ze investeren in de toekomst en onduurzame praktijken zoals kinderarbeid voorkomen. De campagne richt zich specifiek...

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen.