Tony's hoopt op samenwerking met lookalike-repen en petitie

tony's

Met de Sweet Solution-campagne roept Tony's Chocolonely andere chocolademerken op om zich ook in te zetten voor slaafvrije chocolade. Het Nederlandse bedrijf startte een petitie en verkoopt tijdelijk repen die qua vormgeving lijken op de verpakkingen van Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en KitKat.

Tony's Chocolonely pleit voor internationale wetgeving rondom kinderarbeid en slavernij in de cacaosector en vindt dat chocolade 100% slaafvrij moet zijn. "Onze Sweet Solution repen zijn onze manier om te zeggen dat we allemaal moeten samenwerken om deze visie werkelijkheid te maken", schrijft het bedrijf. In het AD zegt Paul Schoenmakers, head of impact bij Tony's, dat de pogingen van bedrijven om misstanden in Ivoorkust en Ghana (de grootste cacaoproducenten ter wereld) aan te pakken te weinig impact hebben. Hij zegt dat er vanuit overheden moet worden ingegrepen om slavernij en kinderarbeid aan te pakken en noemt daarbij het NORC-rapport, een onlangs verschenen Amerikaans onderzoek dat aantoont dat er nog steeds op grote schaal mensenrechten worden geschonden. 

De lookalike-repen zijn te koop bij onder andere Albert Heijn, de Bijenkorf, Marqt en WAAR en de opbrengsten worden gedoneerd aan 100WEEKS, een onafhankelijk platform dat met geld en financiële training vrouwen helpt om de cyclus van extreme armoede te doorbreken. Ook is Tony's een online petitie gestart om de druk in Brussel en Den Haag op te voeren.

Lees ook
Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen.

Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gaan samenwerken

Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gaan samenwerken

Ben & Jerry’s gaat samenwerken met Tony’s Chocolonely bij het inkopen van cacao. De ijsfabrikant wil dat de chocolade die in de producten verwerkt wordt volledig is geproduceerd zonder kinderarbeid en moderne slavernij.

Informatiecampagne Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) start 28 juni

Informatiecampagne Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) start 28 juni

Op 28 juni geeft Staatssecretaris Van Ooijen tijdens een digitale bijeenkomst het startsein voor een informatiecampagne over de Nationale Aanpak Productverbetering, onder het motto: ‘Elke stap telt. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’. Het ministerie van VWS roept de gehele levensmiddelensector op zich aan te melden voor de...