Tony's hoopt op samenwerking met lookalike-repen en petitie

tony's

Met de Sweet Solution-campagne roept Tony's Chocolonely andere chocolademerken op om zich ook in te zetten voor slaafvrije chocolade. Het Nederlandse bedrijf startte een petitie en verkoopt tijdelijk repen die qua vormgeving lijken op de verpakkingen van Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en KitKat.

Tony's Chocolonely pleit voor internationale wetgeving rondom kinderarbeid en slavernij in de cacaosector en vindt dat chocolade 100% slaafvrij moet zijn. "Onze Sweet Solution repen zijn onze manier om te zeggen dat we allemaal moeten samenwerken om deze visie werkelijkheid te maken", schrijft het bedrijf. In het AD zegt Paul Schoenmakers, head of impact bij Tony's, dat de pogingen van bedrijven om misstanden in Ivoorkust en Ghana (de grootste cacaoproducenten ter wereld) aan te pakken te weinig impact hebben. Hij zegt dat er vanuit overheden moet worden ingegrepen om slavernij en kinderarbeid aan te pakken en noemt daarbij het NORC-rapport, een onlangs verschenen Amerikaans onderzoek dat aantoont dat er nog steeds op grote schaal mensenrechten worden geschonden. 

De lookalike-repen zijn te koop bij onder andere Albert Heijn, de Bijenkorf, Marqt en WAAR en de opbrengsten worden gedoneerd aan 100WEEKS, een onafhankelijk platform dat met geld en financiële training vrouwen helpt om de cyclus van extreme armoede te doorbreken. Ook is Tony's een online petitie gestart om de druk in Brussel en Den Haag op te voeren.

Lees ook
Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr start een nieuwe beweging "voor en door groentefans": Team Groente. Het bedrijf wil mensen inspireren om meer groente en minder vlees te eten, "voor henzelf én voor de planeet", aldus het persbericht van Knorr.

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Volgens de organisatie Slave Free Chocolate voldoet Tony's Chocolonely niet meer aan de voorwaarden om bestempeld te worden als chocolade die zonder illegale arbeid is geproduceerd. Sinds een paar maanden staat het Nederlandse merk niet meer op de lijst van de Amerikaanse NGO.

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

De Europese pluimsector is gestart met de nieuwe campagne 'This is our poultry' om kip van Europese oorsprong te promoten. In Nederland gebeurt dit onder de noemer 'Kip in Nederland'.