Tony's hoopt op samenwerking met lookalike-repen en petitie

tony's

Met de Sweet Solution-campagne roept Tony's Chocolonely andere chocolademerken op om zich ook in te zetten voor slaafvrije chocolade. Het Nederlandse bedrijf startte een petitie en verkoopt tijdelijk repen die qua vormgeving lijken op de verpakkingen van Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en KitKat.

Tony's Chocolonely pleit voor internationale wetgeving rondom kinderarbeid en slavernij in de cacaosector en vindt dat chocolade 100% slaafvrij moet zijn. "Onze Sweet Solution repen zijn onze manier om te zeggen dat we allemaal moeten samenwerken om deze visie werkelijkheid te maken", schrijft het bedrijf. In het AD zegt Paul Schoenmakers, head of impact bij Tony's, dat de pogingen van bedrijven om misstanden in Ivoorkust en Ghana (de grootste cacaoproducenten ter wereld) aan te pakken te weinig impact hebben. Hij zegt dat er vanuit overheden moet worden ingegrepen om slavernij en kinderarbeid aan te pakken en noemt daarbij het NORC-rapport, een onlangs verschenen Amerikaans onderzoek dat aantoont dat er nog steeds op grote schaal mensenrechten worden geschonden. 

De lookalike-repen zijn te koop bij onder andere Albert Heijn, de Bijenkorf, Marqt en WAAR en de opbrengsten worden gedoneerd aan 100WEEKS, een onafhankelijk platform dat met geld en financiële training vrouwen helpt om de cyclus van extreme armoede te doorbreken. Ook is Tony's een online petitie gestart om de druk in Brussel en Den Haag op te voeren.

Lees ook
Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.

Foodwatch lanceert voedselstemwijzer en gezondheidsoffensief

Foodwatch lanceert voedselstemwijzer en gezondheidsoffensief

Vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen lanceert foodwatch een voedselstemwijzer waarin je per partij ziet wat ze beloven over zaken rondom gezondere voeding. Om ervoor te zorgen dat partijen zich aan hun beloftes houden, start de organisatie een e-mailactie.

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr start een nieuwe beweging "voor en door groentefans": Team Groente. Het bedrijf wil mensen inspireren om meer groente en minder vlees te eten, "voor henzelf én voor de planeet", aldus het persbericht van Knorr.