‘Transparantie in food begint al bij pand’

29 oktober 2014

Transparantie in de foodindustrie moet al bij het pand beginnen. Fabrikanten laten te weinig zien hoe zij hun voedingsmiddelen maken. Dat stelt architect Herman Bessels in een interview met vakblad EVMI.

“Als de foodindustrie zo enthousiast is over de eigen producten maar tegelijkertijd de productie in afgesloten fabrieken houdt, komt dat enthousiasme niet over”, zegt Bessels, van het gelijknamige architectenbureau in Twello.

Emotie en beleving

Hij verbaast zich erover dat foodbedrijven hun productie, toch hun kernactiviteit, vaak wegstoppen. “Met glazen gangen met overal zicht op de productie krijg je niet alleen letterlijk transparantie. Het geeft ook een betere binding van kantoorpersoneel met de productie.” En voor bezoekers biedt het in zijn ogen emotie en beleving.

Hij wijst naar voorbeelden in de autosector waar klanten de productie van hun eigen auto kunnen aanschouwen en mee kunnen helpen met afmonteren. “Klanten willen dat, zelfs als ze de auto daardoor pas weken later krijgen.”

Erlebniswelt

De Oostenrijkse broodfabrikant Haubi’s heeft een ‘Erlebniswelt’ voor een kijkje achter de schermen van de brood- en banketproductie. “Daar komen jaarlijks 100.000 mensen. Mede hierdoor vragen consumenten van buiten Oostenrijk in hun supermarkt ook al naar Habi’s.

Ben & Jerry’s en diverse brouwerijen doen het eveneens goed, vindt hij, maar Nederlandse voorbeelden van een dergelijke beleving in food ziet hij bijna niet.

‘Zicht zonder inzicht’

Hygiëne-eisen en ook angst voor de concurrentie zijn geen excuus om de productie buiten beeld te houden, vindt hij. Bessels noemt transparantie voor de toekomst noodzakelijk.

“Een glazen gang biedt zelfs voordelen boven rondleidingen door de fabriek. Dan kun je namelijk cruciale, concurrentiegevoelige procedés veel beter buiten beeld houden. Je geeft zicht zonder inzicht.”

Feest

“Foodbedrijven en -specialisten moeten consumenten het gevoel geven dat het een feest is dat ze er zijn. De eerste hand die je de klant geeft, is toch de knop van de voordeur.”

De architect heeft de afgelopen 30 jaar ruim 100 projecten in de foodbranche ontworpen en gerealiseerd, waaronder bij Plusfood, Jeurgens Banket, Vion, Zuivelhoeve, Ruitenberg, Oliehoorn en LePoole.

Geen pretpark

Bessels gaat tijdens het interview ook in op inspiratiecentra, producten met een verhaal, de geur van vers, bake-off, rijpkasten en 3D-printers (waardoor traditioneel weer hot wordt). Hij wijst 'pretparkachtige toestanden' en panden als 'mislukte voormalig Oost-Duitse winkels' af.

 
  • Lees het complete interview in EVMI 7 (28 oktober 2014)
  • - Bekijk het E-paper
  •    (voor abonnees is het hele magazine digitaal beschikbaar,
  • voor niet-abonnees slechts enkele pagina’s)

- Neem een abonnement

 

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?