Uitleg nodig bij duurder duurzaam product

DEN HAAG - Consumenten zijn bereid meer te betalen voor duurzaam voedsel. Voorwaarde hierbij is dat zij inzicht hebben hoe deze meerprijs tot stand gekomen is. Dat blijkt uit het 'Duurzaamheidkompas'.

Het Duurzaamheidskompas is een initiatief van research- & consultancybureau MarketResponse en communicatieadviesbureau Schuttelaar & Partners. Voor de zevende keer is een meting uitgevoerd onder ruim 500 respondenten. 

Consumenten willen vooral meer betalen om kinderarbeid, slechte arbeidsomstandigheden en mensenrechtenschendingen te voorkomen. Daarna volgen milieu- of diergerelateerde issues.

Prijs
Driekwart van de consumenten kiest voor prijs. Om de consument bereid te vinden voor duurzaamheid te betalen, moet inzicht komen in waar de ‘meerprijs’ heen gaat.

Verdeling marge
Op dit moment weet ruim acht op de tien Nederlanders niet hoe de prijs en margeverdeling bij voedingsmiddelen is opgebouwd. 42 Procent van de consumenten denkt dat supermarkten de grootste marge hebben, 40 procent denkt dat de horeca het meest verdient en eveneens 40 procent denkt aan de overheid. Slechts 1 procent van de consumenten gaan er vanuit dat boeren in Nederland de beste marge hebben en 0,35 procent meent dat ontwikkelingslanden het meeste verdienen.

Overigens vraagt bijna de helft van de consumenten zich geregeld af of de prijs van voedingsmiddelen niet zo laag is, dat de producenten er niet meer aan kunnen verdienen.

Lees ook:
CBL: meer samenwerken in de keten (9 december 2011)

'Diervriendelijk is minder goed voor milieu (7 november 2011)'

Nederlander omarmt Fairtrade (1 november 2011)

Duurzaam mag niet te veel kosten (20 mei 2011)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over duurzaamheid