Unicef: groot deel kinderproducten in supermarkten onverantwoord

Beeld: Unsplash

Uit nieuw onderzoek van Unicef blijkt dat 70% van de kinderproducten niet binnen de schijf van vijf past. Ook is het onderzoek kritisch op het gebruik van marketing op kinderproducten.

Schijf van vijf

Unicef Nederland legde producten van verschillende supermarkten naast de schijf van vijf. Het rapport onderscheidt verschillende productgroepen: baby-, dreumes- en peuterproducten (BDP-prducten), kinderontbijtgranen, broodbeleg, kindertoetjes, kinderdranken en meeneemkoeken. In totaal bekeek Unicef Nederland van ruim 2000 producten of ze in de schijf van vijf passen. Sommige categorieën passen per definitie niet in het aanbevolen dieet, anderen wel. Dit laatste geldt voor kindertoetjes, maar in de praktijk is geen enkel toetje verantwoord. Voor kinderontbijtgranen was dat 2,6%, voor BDP-fruithapjes 13,5%. Sommige producten, zoals meeneemkoeken passen nooit in de schijf van vijf. In die groepen maakt het voedingscentrum onderscheid tussen weekkeuzes en weekendkeuzes: producten die bij uitzondering 3-5 keer per dag, respectievelijk drie keer per week aan te raden zijn. Het grootste deel van deze extraatjes gold als weekendkeuze, de meest ‘onverantwoorde’ categorie. Unicef roept producenten en supermarkten op om meer gezonde producten te produceren en verkopen. 

Marketing

Unicef richt zich ook op de presentatie en marketing van kinderproducten. Nu staan verantwoorde en onverantwoorde producten naast  elkaar in het schap, waardoor het voor consumenten lastig is om de gede keuze te maken. Ook zijn onverantwoorde kinderproducten nog vaak in de aanbieding en promoten de supermarkten ze met ‘kindermarketing’, zoals met stripfiguurtjes en puzzels op de verpakking. Unicef maant supermarkten aan om alleen gezonde producten op deze manier te promoten. De organisatie prijst verschillende losse initiatieven van verschillende supermarkten, maar constateert dat gezonde voeding voor kinderen geen deel uitmaakt van de “kernactiviteiten van de supermarkt: assortiment, winkelindeling, prijs-en promotiebeleid”.

Bron: Unicef

Thema's
Lees ook
Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Vier gezondheidsfondsen lieten onderzoek doen naar het aanbod van gezond voedsel in supermarkten. In 2018 spraken de supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord af dat zij eten volgens de Schijf van Vijf zouden promoten. Het onderzoek concludeert dat er nog veel te verbeteren is op dit gebied

Nutri-Score vs. de Schijf van Vijf

Nutri-Score vs. de Schijf van Vijf

Nutri-Score wordt het vrijwillige voedselkeuzelogo voor Nederland, maar bedrijven mogen het nog niet op hun verpakking zetten. Staatssecretaris Blokhuis wil eerst een betere afstemming op de Schijf van Vijf. Hoe verhouden de verschillende voedselkeuzelogo’s zich tot die Schijf? Afbeelding: Voedselkeuzelogo's in Europa (Ministerie van VWS) Dat...

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De jaarlijkse Foodwatch-‘prijs’ voor meest misleidende product ging naar De Kleine Keuken, voor hun chocopasta voor baby’s. Het bedrijf reageert via een persbericht op de aantijging. De chocopasta is niet misleidend, beweert de producent, want het is een veel minder ongezond alternatief voor reguliere chocoladepasta. De Kleine Keuken...