Unilever doet schepje bovenop plasticdoelen

unilever-brug

Begin dit jaar tekende Unilever al het (volgens sommigen te ambitieuze) Nederlandse Plastic Pact. Nu belooft het bedrijf daar nog een schepje bovenop te doen door tegen 2025 de hoeveelheid virgin plastic in verpakkingen te halveren en in datzelfde jaar meer plastic in te zamelen en te verwerken dan het bedrijf op de markt brengt. Ook zegt Unilever een absolute reductie van 100.000 ton plastic toe.

In 2025 moet er 50% minder virgin plastic in de verpakkingen van Unilever zitten. Voor een deel wordt dat bereikt door de absolute reductie van 100.000 ton plastic in verpakkingen, wat iets minder dan een zesde van Unilevers huidige plasticgebruik is. De meer dan 200.000 ton die overblijft, moet worden vervangen door gerecycled materiaal. Eerder beloofde het bedrijf al dat in 2025 25% van al het verpakkingsplastic uit gerecycled materiaal bestaat.

De tweede belofte die Unilever deze week doe, klinkt nog ambitieuzer. Om in 2025 600.000 ton aan plastic verpakkingsmateriaal in te zamelen en te verwerken, zou Unilever flink moeten investeren en met partners moeten samenwerken voor de collectie. Maar hoewel Unilever daar wel in zegt te investeren, zal de bijdrage van door de fabrikant opgezette inzamelingssystemen waarschijnlijk beperkt blijven. Ook de inkoop van gerecycled plastic ziet Unilever namelijk als deel van die belofte, evenals de financiële bijdragen aan bestaande landelijke inzamelingssystemen.

Innovaties

Om de streefcijfers omtrent plastic te halen zijn nieuwe technieken nodig. Zo werkt Unilever onder andere samen met Ioniqa, een chemiebedrijf uit Eindhoven dat technologie ontwikkeld voor het zonder kwaliteitsverlies recyclen van PET, wat Unilever knijpflessen voor mayonaise heeft opgeleverd van 50% gerecycled materiaal. Volgend jaar zou dat 100% moeten worden. Daarnaast heeft Unilever bijvoorbeeld MuCell-technologie gebruikt om lichtgewicht verpakkingen te ontwikkelen voor verzorgingsproducten. Met die technologie worden in de fleswand luchtbelletjes geblazen zodat 15% minder plastic nodig is.

Lees ook
Carlsberg onthult papieren bierflessen

Carlsberg onthult papieren bierflessen

Deense bierbrouwer Carlsberg heeft twee nieuwe prototypen onthult van zijn ‘Green Fiber Bottle’. Het bedrijf werkt al sinds 2015 aan deze papieren bierfles. De flessen zijn gemaakt van duurzaam vervaardigde houtvezels met een plastic binnenlaagje dat de vloeistof op zijn plek houdt. Een van de prototypen heeft een folie van gerecycled PET,...

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Een van de manieren waarop Unilever het plasticgebruik terugdringt, is het aanpassen van de verpakkingen voor voedingsmiddelen. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld een doos ontwikkeld voor Solero-ijsjes die individuele plastic wrappers overbodig maakt. Deze nieuwe verpakking bevat ingebouwde vakken, waardoor individuele ijsjes niet meer apart verpakt...

Fieldlab Circulaire Verpakkingen: circulair door samenwerking

Fieldlab Circulaire Verpakkingen: circulair door samenwerking

We moeten naar circulaire verpakkingen toe. Maar hoe realiseer je zo’n complexe transitie? Kennis en informatie delen binnen de keten is essentieel. Aan de slag gaan met concrete cases is voor het Fieldlab Circulaire Verpakkingen de weg voorwaarts. Of circulariteit leeft? Maar liefst 140 aanwezigen uit 100 bedrijven waren op het appèl...