Unilever doet schepje bovenop plasticdoelen

unilever-brug

Begin dit jaar tekende Unilever al het (volgens sommigen te ambitieuze) Nederlandse Plastic Pact. Nu belooft het bedrijf daar nog een schepje bovenop te doen door tegen 2025 de hoeveelheid virgin plastic in verpakkingen te halveren en in datzelfde jaar meer plastic in te zamelen en te verwerken dan het bedrijf op de markt brengt. Ook zegt Unilever een absolute reductie van 100.000 ton plastic toe.

In 2025 moet er 50% minder virgin plastic in de verpakkingen van Unilever zitten. Voor een deel wordt dat bereikt door de absolute reductie van 100.000 ton plastic in verpakkingen, wat iets minder dan een zesde van Unilevers huidige plasticgebruik is. De meer dan 200.000 ton die overblijft, moet worden vervangen door gerecycled materiaal. Eerder beloofde het bedrijf al dat in 2025 25% van al het verpakkingsplastic uit gerecycled materiaal bestaat.

De tweede belofte die Unilever deze week doe, klinkt nog ambitieuzer. Om in 2025 600.000 ton aan plastic verpakkingsmateriaal in te zamelen en te verwerken, zou Unilever flink moeten investeren en met partners moeten samenwerken voor de collectie. Maar hoewel Unilever daar wel in zegt te investeren, zal de bijdrage van door de fabrikant opgezette inzamelingssystemen waarschijnlijk beperkt blijven. Ook de inkoop van gerecycled plastic ziet Unilever namelijk als deel van die belofte, evenals de financiële bijdragen aan bestaande landelijke inzamelingssystemen.

Innovaties

Om de streefcijfers omtrent plastic te halen zijn nieuwe technieken nodig. Zo werkt Unilever onder andere samen met Ioniqa, een chemiebedrijf uit Eindhoven dat technologie ontwikkeld voor het zonder kwaliteitsverlies recyclen van PET, wat Unilever knijpflessen voor mayonaise heeft opgeleverd van 50% gerecycled materiaal. Volgend jaar zou dat 100% moeten worden. Daarnaast heeft Unilever bijvoorbeeld MuCell-technologie gebruikt om lichtgewicht verpakkingen te ontwikkelen voor verzorgingsproducten. Met die technologie worden in de fleswand luchtbelletjes geblazen zodat 15% minder plastic nodig is.

Lees ook
'Wat plastic betreft is het dweilen met de kraan open'

'Wat plastic betreft is het dweilen met de kraan open'

Chris Bruijnes is sinds augustus 2018 directeur bij Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). Een logische stap in zijn carrière, waarin duurzaamheid de rode draad vormt. Aan hem de vraag: waar moet het heen met de verpakkingsindustrie? Bij wie ligt de bal, de producent of consument? Of ligt het antwoord bij de inzameling en verwerking van verpakkingsafval? Aan...

Evenveel vrouwen als mannen in management Unilever

Evenveel vrouwen als mannen in management Unilever

In het wereldwijde management van Unilever werken nu evenveel vrouwen als mannen. Dat laat de levensmiddelenmultinational weten in een persbericht. Het percentage vrouwen in managementposities is nu 50%, terwijl dat in 2010 nog 38% was. In het bestuursorgaan is nu 45% vrouw. Unilever meldt dat vooral voortgang is gemaakt in afdelingen waar vrouwen...

Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

Unilever en het Wereld Natuur Fonds (WWF) gaan samenwerken met kleine boeren in Zuid-Afrika om weinig geteelde, droogtebestendige gewassen te introduceren. Het project past binnen de '50 Future Foods’-campagne die Unilever een jaar geleden startte rondom het merk Knorr. Op dit moment komt 75% van alle voeding op de wereld van slechts twaalf gewassen...