Unilever dreigt Google en andere nieuwe media met advertentieboycot

unilever-hoofdkantoor-brug315

Unilever dreigt met het stoppen van adverteren op grote digitale platforms als Facebook en YouTube (Google). De multinational wil dat zijn klanten meer gereguleerd nieuws te zien krijgen.

Door Annika de Jong - Foodlog

Dat bericht de Belgische zakenkrant De Tijd. Het wasmiddelen- en voedingsbedrijf vindt dat de techreuzen kinderen te weinig beschermen, en teveel boodschappen toelaten die aanzetten tot haat en verdeeldheid aanwakkeren. Dat stelt marketing-directeur van Unilever Keith Weed vandaag op het jaarlijkse IAB Annual Leadership Meeting, een belangrijke digitale marketing conferentiein Californië.

Hiermee reageert het Brits-Nederlandse bedrijf op de discussie over onder meer nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid. "Als een van de grootste adverteerders in de wereld kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien. We kunnen niet doorgaan met het pompen van geld in digitale kanalen die soms niet veel beter zijn dan een moeras in termen van transparantie", aldus Weed. Volgens Weed moeten de techreuzen stoppen met slaapwandelen en actie ondernemen.

Met een marketingbudget van €7,7 miljard is Unilever de op een na grootste adverteerder ter wereld, na Procter & Gamble. Van dit budget besteedt het bedrijf ongeveer een kwart aan online advertenties. Vorig jaar zette het concern al stevig het mes in zijn marketing-uitgaven. Ook concurrent Procter & Gamble schroefde vorig jaar het online marketingbudget met $100 miljoen in een kwartaal terug. Dat deed het bedrijf omdat een groot deel van de advertenties op internet niet effectief waren of gebaseerd op valse bezoekcijfers.

Facebook en Google hebben nog niet gereageerd op het bericht.

Lees ook
Unilever opent nieuw Foods Innovation Center op de campus van Wageningen

Unilever opent nieuw Foods Innovation Center op de campus van Wageningen

Op vrijdag 6 december opende Koning Willem-Alexander het nieuwe Global Foods Innovation Center op de campus van de Wageningen Universiteit. Unilever koos voor een plek waar naast veel academisch talent ook jonge bedrijven zitten.

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover...

Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Ondanks de toenemende vraag naar online verkoop, zijn fysieke winkels nog geen verleden tijd. Eerder onderzoek toonde al aan dat 78 procent van de consumenten naar een fysieke winkel komt vanwege de prettige sfeer.