Unilever dreigt Google en andere nieuwe media met advertentieboycot

Unilever dreigt met het stoppen van adverteren op grote digitale platforms als Facebook en YouTube (Google). De multinational wil dat zijn klanten meer gereguleerd nieuws te zien krijgen.

Door Annika de Jong - Foodlog

Dat bericht de Belgische zakenkrant De Tijd. Het wasmiddelen- en voedingsbedrijf vindt dat de techreuzen kinderen te weinig beschermen, en teveel boodschappen toelaten die aanzetten tot haat en verdeeldheid aanwakkeren. Dat stelt marketing-directeur van Unilever Keith Weed vandaag op het jaarlijkse IAB Annual Leadership Meeting, een belangrijke digitale marketing conferentiein Californië.

Hiermee reageert het Brits-Nederlandse bedrijf op de discussie over onder meer nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid. "Als een van de grootste adverteerders in de wereld kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien. We kunnen niet doorgaan met het pompen van geld in digitale kanalen die soms niet veel beter zijn dan een moeras in termen van transparantie", aldus Weed. Volgens Weed moeten de techreuzen stoppen met slaapwandelen en actie ondernemen.

Met een marketingbudget van €7,7 miljard is Unilever de op een na grootste adverteerder ter wereld, na Procter & Gamble. Van dit budget besteedt het bedrijf ongeveer een kwart aan online advertenties. Vorig jaar zette het concern al stevig het mes in zijn marketing-uitgaven. Ook concurrent Procter & Gamble schroefde vorig jaar het online marketingbudget met $100 miljoen in een kwartaal terug. Dat deed het bedrijf omdat een groot deel van de advertenties op internet niet effectief waren of gebaseerd op valse bezoekcijfers.

Facebook en Google hebben nog niet gereageerd op het bericht.

Lees ook
Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

Consumenten zoeken door corona meer naar immuunsysteemversterkende voedingsstoffen

Consumenten zoeken door corona meer naar immuunsysteemversterkende voedingsstoffen

Taiwanese wetenschappers onderzochten met Google Trends het verband tussen corona en de online interesse in verschillende aspecten van een gezonde levensstijl. Ze vonden een sterk verband tussen het aantal coronagevallen en de interesse in immuunsysteemversterkende voedingsstoffen en kruiden.

Annemarieke de Haan nieuwe voorzitter FNLI

Annemarieke de Haan nieuwe voorzitter FNLI

Het bestuur van de Federatie Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie (FNLI) heeft Annemarieke de Haan benoemd tot nieuwe voorzitter van de FNLI. Zij volgt vanaf 1 januari 2021 Bas Alblas op, die aan het einde van dit jaar afscheid neemt vanwege zijn vertrek als CEO bij Lamb Weston/ Meijer. Ook heeft het FNLI-bestuur Bas Roelofs (FrieslandCampina) benoemd...