Unilever dreigt Google en andere nieuwe media met advertentieboycot

unilever-hoofdkantoor-brug315

Unilever dreigt met het stoppen van adverteren op grote digitale platforms als Facebook en YouTube (Google). De multinational wil dat zijn klanten meer gereguleerd nieuws te zien krijgen.

Door Annika de Jong - Foodlog

Dat bericht de Belgische zakenkrant De Tijd. Het wasmiddelen- en voedingsbedrijf vindt dat de techreuzen kinderen te weinig beschermen, en teveel boodschappen toelaten die aanzetten tot haat en verdeeldheid aanwakkeren. Dat stelt marketing-directeur van Unilever Keith Weed vandaag op het jaarlijkse IAB Annual Leadership Meeting, een belangrijke digitale marketing conferentiein Californië.

Hiermee reageert het Brits-Nederlandse bedrijf op de discussie over onder meer nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid. "Als een van de grootste adverteerders in de wereld kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien. We kunnen niet doorgaan met het pompen van geld in digitale kanalen die soms niet veel beter zijn dan een moeras in termen van transparantie", aldus Weed. Volgens Weed moeten de techreuzen stoppen met slaapwandelen en actie ondernemen.

Met een marketingbudget van €7,7 miljard is Unilever de op een na grootste adverteerder ter wereld, na Procter & Gamble. Van dit budget besteedt het bedrijf ongeveer een kwart aan online advertenties. Vorig jaar zette het concern al stevig het mes in zijn marketing-uitgaven. Ook concurrent Procter & Gamble schroefde vorig jaar het online marketingbudget met $100 miljoen in een kwartaal terug. Dat deed het bedrijf omdat een groot deel van de advertenties op internet niet effectief waren of gebaseerd op valse bezoekcijfers.

Facebook en Google hebben nog niet gereageerd op het bericht.

Lees ook
"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

De foodsector kent een flink aantal prominente vrouwen, maar er is nog geen reden tot tevredenheid. Afgelopen jaar bleek dat het verschil tussen wat jonge mannen en vrouwen in het bedrijfsleven verdienen, is gegroeid. Hoe staat het met de positie van de vrouw in de voedingsmiddelenindustrie? En wat is er voor nodig om een goede balans te bereiken binnen...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...

Coronacrisis zorgt niet voor doorbraak D2C-verkoop

Coronacrisis zorgt niet voor doorbraak D2C-verkoop

Veel voedselproducenten zoeken manieren om het wegvallen van de horeca te compenseren. Zo experimenteren sommige producenten met directe levering aan de consument. Denk aan de boerderijboxen die ineens in populariteit stijgen, of een bierbrouwer als Grolsch die uit nood zijn producten bij consumenten thuis levert. Zou de coronacrisis de manier waarop...