Unilever en Solidaridad samen in verduurzaming ketens

Unilever en Solidaridad zijn een strategische samenwerking gestart, om landbouwgrondstoffen als cacao, suikerriet, palmolie, groente, fruit, soja en zuivel duurzaam in te kopen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië.

Zo willen ze het welzijn en de productie verbeteren van 1 miljoen boeren en medewerkers, die toeleverancier zijn in de supply chains van Unilever.

Positie vrouwen

Het gaat er vooral om de positie van vrouwen te versterken, landbouw en werkomstandigheden te verbeteren, jonge landbouwondernemers te ondersteunen en duurzaam landgebruik te bevorderen.

Onderdeel van de samenwerking is een gedeelde verantwoordelijkheid voor het aantrekken van ‘een mix van publieke en private fondsen’, krediet en investeringen en het financieren van lokale initiatieven. Ook zullen de beide partijen drie voltijds werknemers leveren voor het gezamenlijke activiteitenprogramma.

Partner to Win Supplier

De overeenkomst is ondertekend tijdens het jaarlijkse ‘Partner to Win Supplier Summit’, dat Unilever voor leveranciers in Londen hield.

Het plan bouwt voort op de al jarenlang bestaande samenwerking van de 2 organisaties om duurzame ketens te ontwikkelen. “Op dit moment bereiken we daarmee 150.000 boeren en medewerkers in India, Mexico en Colombia.”

Lees ook:

Unilever onderzoekt pesticidevrije theeteelt (4 augustus 2014)

Unilever start onderzoeksprogramma naar thee (26 mei 2014)

Unilever: ‘Duurzaamheid levert besparingen op’ (29 april 2014)

Unilever wint Duurzame Palmolie Award (14 juni 2013)

Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Laatste EVMI van 2021 gelanceerd als digitaal magazine

Laatste EVMI van 2021 gelanceerd als digitaal magazine

We gaan duurzaam het jaar uit met de digitale editie van EVMI 8. Via de link hieronder lees je het magazine direct. Duurzaamheid is altijd een belangrijk thema voor EVMI, maar in deze editie staat er een extra spotlight op.

Holland Malt start met emissievrije mouterij

Holland Malt start met emissievrije mouterij

Holland Malt startte 7 december met de realisatie van een emissievrije mouterij in Eemshaven, provincie Groningen. Dankzij een nieuw warmtesysteem hoeft de mouterij geen gebruik te maken van fossiele brandstoffen, biomassa of andere energiebronnen die voor schadelijke uitstoot zorgen. Vanaf 2024 is het systeem volledig operationeel.