Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

raketje-pixabay

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels.

De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie en marketing in verschillende media (reclame) als marketing op verpakkingen, in winkels en op evenementen. Bij traditionele reclame zal het bedrijf een minimumleeftijd van 12 jaar hanteren. Op social media is dat 13 jaar. Bovendien zullen in reclames geen tekenfilmfiguren of kinderen jonger dan 12 meer te zien zijn, en zal Unilever geen influencers en beroemdheden inhuren die zich voornamelijk richten op kinderen.

point of sale

Bij kindermarketing in winkels en op verpakkingen maakt Unilever het onderscheid tussen ongezonde producten en producten die ‘verantwoordelijk geproduceerd zijn voor kinderen’. Voor deze laatste categorie stelt het bedrijf gezondheidseisen. Zo mogen de kinderijsjes van Unilever niet meer dan 12 gram suiker 110 calorieën bevatten.

Vooral bij de ongezondste producten beperkt Unilever de kindermarketing in de winkels. Zo zal bij dit soort producten geen tekenfilmfiguren worden gebruikt of speelgoed worden weggegeven. In de ‘verantwoordelijke’ kindercategorie gebruikt Unilever dit soort marketingtactieken nog wel, ook bij zoetigheden als ijsjes. Unilever zegt zich in geen enkele marketinguiting te willen richten op kinderen jonger dan 6 jaar.

De nieuwe principes zullen eind dit jaar in alle categorieën worden geïmplementeerd. Het bedrijf begint met het aanpassen van de marketing rondom diens ijsjes.

Lees ook
Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

Unilever en het Wereld Natuur Fonds (WWF) gaan samenwerken met kleine boeren in Zuid-Afrika om weinig geteelde, droogtebestendige gewassen te introduceren. Het project past binnen de '50 Future Foods’-campagne die Unilever een jaar geleden startte rondom het merk Knorr. Op dit moment komt 75% van alle voeding op de wereld van slechts twaalf gewassen...

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een aantal maanden geleden opende Unilever officieel zijn gloednieuwe Foods Innovation Centre in Wageningen. Het nieuwe R&D-centrum moet leiden tot meer samenwerking met start-ups en kennisinstellingen, en plaveit de weg naar een nieuwe manier om onderzoek en ontwikkeling aan te pakken. Op zes december vorig jaar opende koning Willem-Alexander...

Unilever gaat zich bezinnen op theedivisie

Unilever gaat zich bezinnen op theedivisie

Unilever gaat zijn wereldwijde theeactiviteiten opnieuw evalueren. Dat zei CEO Alan Jope bij de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf. Hoewel Unilever in november nog ontkende dat de verkoop van de theedivisie overwogen werd, is de toekomst van onder meer de merken Lipton en PG Tips nu onzeker. Volgens de eigen berichtgeving liggen “alle...