Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

raketje-pixabay

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels.

De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie en marketing in verschillende media (reclame) als marketing op verpakkingen, in winkels en op evenementen. Bij traditionele reclame zal het bedrijf een minimumleeftijd van 12 jaar hanteren. Op social media is dat 13 jaar. Bovendien zullen in reclames geen tekenfilmfiguren of kinderen jonger dan 12 meer te zien zijn, en zal Unilever geen influencers en beroemdheden inhuren die zich voornamelijk richten op kinderen.

point of sale

Bij kindermarketing in winkels en op verpakkingen maakt Unilever het onderscheid tussen ongezonde producten en producten die ‘verantwoordelijk geproduceerd zijn voor kinderen’. Voor deze laatste categorie stelt het bedrijf gezondheidseisen. Zo mogen de kinderijsjes van Unilever niet meer dan 12 gram suiker 110 calorieën bevatten.

Vooral bij de ongezondste producten beperkt Unilever de kindermarketing in de winkels. Zo zal bij dit soort producten geen tekenfilmfiguren worden gebruikt of speelgoed worden weggegeven. In de ‘verantwoordelijke’ kindercategorie gebruikt Unilever dit soort marketingtactieken nog wel, ook bij zoetigheden als ijsjes. Unilever zegt zich in geen enkele marketinguiting te willen richten op kinderen jonger dan 6 jaar.

De nieuwe principes zullen eind dit jaar in alle categorieën worden geïmplementeerd. Het bedrijf begint met het aanpassen van de marketing rondom diens ijsjes.

Lees ook
Eenpitter bij koploper duurzaamheid

Eenpitter bij koploper duurzaamheid

Anniek Mauser is directeur duurzaamheid bij Unilever. Ze werkt al achttien jaar voor het bedrijf, in verschillende functies, maar altijd op het gebied van duurzaamheid. Het verveelt nooit. ‘Ik ben in die jaren weleens benaderd door andere bedrijven, maar hier heb ik de kans om bij een koploper op het gebied van duurzaamheid te werken en echte...

Unilever opent nieuw Foods Innovation Center op de campus van Wageningen

Unilever opent nieuw Foods Innovation Center op de campus van Wageningen

Op vrijdag 6 december opende Koning Willem-Alexander het nieuwe Global Foods Innovation Center op de campus van de Wageningen Universiteit. Unilever koos voor een plek waar naast veel academisch talent ook jonge bedrijven zitten.

De Vegetarische Slager levert vega-Whopper voor Burger King

De Vegetarische Slager levert vega-Whopper voor Burger King

Vanaf deze week verkoopt Burger King in heel Europa de Rebel Whopper, geleverd door De Vegetarische Slager (sinds 2018 eigendom van Unilever). De Nederlandse vleesvervangersproducent neemt hier de plaats in van het Amerikaanse Impossible Foods, wiens burger in Europa nog niet is goedgekeurd.