Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

raketje-pixabay

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels.

De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie en marketing in verschillende media (reclame) als marketing op verpakkingen, in winkels en op evenementen. Bij traditionele reclame zal het bedrijf een minimumleeftijd van 12 jaar hanteren. Op social media is dat 13 jaar. Bovendien zullen in reclames geen tekenfilmfiguren of kinderen jonger dan 12 meer te zien zijn, en zal Unilever geen influencers en beroemdheden inhuren die zich voornamelijk richten op kinderen.

point of sale

Bij kindermarketing in winkels en op verpakkingen maakt Unilever het onderscheid tussen ongezonde producten en producten die ‘verantwoordelijk geproduceerd zijn voor kinderen’. Voor deze laatste categorie stelt het bedrijf gezondheidseisen. Zo mogen de kinderijsjes van Unilever niet meer dan 12 gram suiker 110 calorieën bevatten.

Vooral bij de ongezondste producten beperkt Unilever de kindermarketing in de winkels. Zo zal bij dit soort producten geen tekenfilmfiguren worden gebruikt of speelgoed worden weggegeven. In de ‘verantwoordelijke’ kindercategorie gebruikt Unilever dit soort marketingtactieken nog wel, ook bij zoetigheden als ijsjes. Unilever zegt zich in geen enkele marketinguiting te willen richten op kinderen jonger dan 6 jaar.

De nieuwe principes zullen eind dit jaar in alle categorieën worden geïmplementeerd. Het bedrijf begint met het aanpassen van de marketing rondom diens ijsjes.

Lees ook
Unilever verkoopt merk Chicken Tonight

Unilever verkoopt merk Chicken Tonight

Zwanenberg Food Group neemt het merk Chicken Tonight over van Unilever. Het herkenbare sausmerk wordt al bij Zwanenberg geproduceerd, maar het in Almelo gevestigde bedrijf neemt nu ook de marketing en verkoop over. Zwanenberg Food Group produceert vleesconserven, snacks, soepen, sauzen, gemaksmaaltijden en vegetarische producten, en heeft een omzet...

Unilever stopt Solero’s in multipack zonder losse plastic wrapper

Unilever stopt Solero’s in multipack zonder losse plastic wrapper

In navolging van de Magnum pints van gerecycled plastic, komt Unilever nu met een volgend plastic-besparend product: de Solero ijsjes in het multipack zijn niet meer per stuk in plastic verpakt, maar zo uit de kartonnen verpakking te gebruiken. Dat schrijft Unilever in een persbericht.

Magnum lanceert ijsverpakkingen van gerecycled plastic

Magnum lanceert ijsverpakkingen van gerecycled plastic

Magnum lanceerde gister zijn eerste ijs-pints gemaakt van gerecyclede plastic verpakkingen. De ijsgigant is hiermee de eerste in de ijs-industrie die gebruik maakt van recyclebaar plastic.