Unilever gaat over op recyclebaar plastic

16 januari 2017

Unilever heeft bekendgemaakt dat alle kunststof verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar óf composteerbaar worden. Tegen 2025 moeten alle kunststof verpakkingen aangepast zijn.

Dat heeft de onderneming zaterdag 14 januari bekendgemaakt. Unilever roept de andere bedrijven in de fmcg-industrie op de omvorming naar een circulaire economie te versnellen.

Nu wordt wereldwijd slechts zo'n 14 procent van de plastic verpakkingen gerecycled. Circa 40 procent eindigt op de stortplaats en een derde belandt in kwetsbare ecosystemen. "Tegen 2050 is er naar schatting meer plastic dan in de oceanen op de wereld", zo verwoordt Unilever het in een persbericht.

Het concern verwijst naar architect en opinieleider van de circulaire economie William McDonough die zegt dat de cradle-to-cradle hervorming van verpakkingen één van de grote wereldwijde uitdagingen is op ontwerpgebied, vergelijkbaar met de opschaling van hernieuwbare energie om klimaatverandering aan te pakken.

Technische oplossing

Unilever gaat niet alleen de plastic van de verpakkingen aanpassen, maar gaat ook werken aan een technische oplossing om sachets met meerdere lagen te recyclen. Die oplossing zal worden gedeeld met de industrie, met name in kustgebieden waar het risico op de vervuiling van de oceaan met plastic het grootste is.

Lichtere verpakkingen

Eerder deed Unilever al de toezegging het gewicht van verpakkingen die het gebruikt in de periode tot 2020 met een derde te verlagen. Bovendien moet de hoeveelheid gerecycled plastic in de verpakkingen in 2015 een kwart hoger zijn dan in 2015. Beide doelen komen uit het Sustainable Living Plan van Unilever. In 2015 werd al de doelstelling gerealiseerd dat er geen productieafval meer naar de vuilstort gaat.

CEO Paul Polman legt uit dat de plastic verpakkingen altijd een belangrijke rol spelen om de producten aantrekkelijk en aangenaam voor de consumenten te maken. "Toch is het duidelijk dat als we de voordelen van dit veelzijdige materiaal willen blijven benutten, we als sector meer moeten doen om ervoor te zorgen dat er verantwoordelijk en efficiënt mee wordt omgegaan na gebruik door de consument."

Lees ook:

Unilever bespaart miljoenen met duurzaam (8 mei 2015)

Altijd op de hoogte blijven?