Unilever gaat zich bezinnen op theedivisie

thee-pixabay

Unilever gaat zijn wereldwijde theeactiviteiten opnieuw evalueren. Dat zei CEO Alan Jope bij de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf. Hoewel Unilever in november nog ontkende dat de verkoop van de theedivisie overwogen werd, is de toekomst van onder meer de merken Lipton en PG Tips nu onzeker. Volgens de eigen berichtgeving liggen “alle opties” voor de bedrijfstak open.

Voordat Unilever in 2017 zijn historische margarinedivisie afstootte, ervoer die bedrijfstak een langzame, jarenlange omzetdaling. Nu dreigt de multinational opnieuw te krimpen op het gebied van food. De theeactiviteiten van Unilever zijn nog steeds goed voor zo’n €3 miljard, maar die omzet daalt al jaren. Vooral de verkoop van zwarte thee staat onder druk, en die theesoort maakt het grootste deel uit van Unilevers portfolio. Niet alleen daalt de omzet in westerse landen, ook in groeimarkten als India en Afrika stagneert de verkoop. De vertragende theeverkoop wordt genoemd als een voorname oorzaak van de tegenvallende algemene omzetgroei van het bedrijf in 2019, die met 2,9% lager uitkwam dan aanvankelijk werd verwacht.

Thee bij Unilever

Unilever werd actief in thee door in 1971 het Schotse merk Lipton over te nemen. In 1984 werd het concern de grootste theeproducent ter wereld door het historische Britse bedrijf Brooke Bond over te nemen. 

Unilever heeft geprobeerd het tij van de krimpende omzet te keren door in te zetten op andere theesmaken, zoals groene thee en kruidenthee. Zo werd in 2017 het hippe theemerk Pukka Herbs overgenomen. Ook poogde Unilever te besparen op de kosten door de productie te centraliseren. Dat bleek niet genoeg te zijn. Unilever zegt halverwege het jaar meer te weten over de toekomst van de bedrijfstak.

Lees ook
Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een aantal maanden geleden opende Unilever officieel zijn gloednieuwe Foods Innovation Centre in Wageningen. Het nieuwe R&D-centrum moet leiden tot meer samenwerking met start-ups en kennisinstellingen, en plaveit de weg naar een nieuwe manier om onderzoek en ontwikkeling aan te pakken. Op zes december vorig jaar opende koning Willem-Alexander...

Eenpitter bij koploper duurzaamheid

Eenpitter bij koploper duurzaamheid

Anniek Mauser is directeur duurzaamheid bij Unilever. Ze werkt al achttien jaar voor het bedrijf, in verschillende functies, maar altijd op het gebied van duurzaamheid. Het verveelt nooit. ‘Ik ben in die jaren weleens benaderd door andere bedrijven, maar hier heb ik de kans om bij een koploper op het gebied van duurzaamheid te werken en echte...