‘Ander Unilever’ is zuiniger, slimmer en sneller

Food- en zeepconcern Unilever gaat zijn marketingstrategie een 'grote beurt' geven, schrijft het FD. Na de – snel afgewimpelde – overnamepoging door Kraft Heinz zet Unilever er stevig de sokken in om eventuele nieuwe pogingen tot een vijandige overname voor te zijn.

"Goede resultaten behalen" is daarbij de beste verdediging, vertelt topman Paul Polman de NOS. Hij is dan ook tevreden dat de maatregelen die hij na het bod nam (meer dividend, de inkoop van eigen aandelen, bezuinigen op reclame en marketing, reorganisaties, kostenbesparingen en de verkoop van de margarines, vat Trouw kernachtig samen), tot een winstsprong van 22 procent over het eerste half jaar hebben geleid. Unilever boekte een nettowinst van €3,3 miljard euro over de eerste helft van 2017 (2016: €2,7 miljard).

Wat draagt Unilevers marketingstrategie hieraan bij? De marketingafdelingen weten €300 miljoen te besparen, door een slim campagnebeleid en een verschuiving van de traditionele reclamekanalen naar commerciële tv-kanalen, digitale marketing, e-commerce en sociale media. Daarnaast is het concern inmiddels in staat nieuwe producten razendsnel te lanceren. Zo bracht het concern na het overlijden van de Thaise koning in 2 maanden 'Omo Black' op de markt, terwijl het daar vroeger gemakkelijk een jaar over zou hebben gedaan. Een tevreden Polman: "Dit is een ander Unilever".

Bron: Foodlog

Lees ook:

Lees ook
Rechter wijst verzoek voorlopige voorziening Ben & Jerry’s af

Rechter wijst verzoek voorlopige voorziening Ben & Jerry’s af

Het is Ben & Jerry’s niet gelukt de verkoop in Israël te blokkeren. Een rechter in New York heeft het verzoek tot een voorlopige voorziening afgewezen.

Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Unilever verkocht in het eerste half jaar van 2022 minder producten, maar maakte een hogere omzet vanwege prijsverhogingen. Door de prijzen van producten zelf te verhogen had Unilever weinig last van de inflatie. "Unilever heeft een half jaar neergezet dat voortbouwt op ons momentum van 2021, ondanks de uitdagingen van hoge inflatie en lagere mondiale...

Unilever verhoogt prijzen en verwacht minder verkopen

Unilever verhoogt prijzen en verwacht minder verkopen

Unilever verhoogt opnieuw de prijzen van producten vanwege de sterk gestegen grondstofkosten door de oorlog in Oekraïne. Dat meldt het bedrijf in een persbericht waarin ook de omzetcijfers van het eerste kwartaal van 2022 worden bekendgemaakt.