Unilever Italië vervoert ijs per spoor

Unilever Green Express315

ROTTERDAM – Unilever start Green Express. Met dit initiatief worden Algida-ijsjes in Italië vanuit de fabriek niet meer via vrachtauto’s maar via speciaal voor Unilever rijdende vrachttreinen naar het logistieke overslagpunt vervoerd.

Green Express is ontstaan uit een partnerschap van Unilever met de Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia en het Italiaanse ministerie van Milieu.

Unilever-ijsjestrein

Een eerste lading ijsjes van het merk Algida (30 treinwagons, 60 miljoen ijsjes) vertrok vorige week vrijdag 5 juli vanuit de Unilever-fabriek in Caivano, nabij Napels, naar de logistieke overslagplaats (hub) in Parma (700 kilometer verderop).

Het gaat bij Green Express nu nog om 3 treinen per week maar het concern wil gaan uitbreiden tot 5 treinen per week.

Spaart 260.000 bomen

De directe lijnverbinding per trein verbindt 3 lijnen en zorgt ervoor dat jaarlijks 3500 vrachtauto’s worden uitgespaard. Het gaat dan om 2600 ton CO2 oftewel 260.000 bomen.

Daarnaast scheelt het files en mogelijke ongelukken en wordt jaarlijks 40 miljoen Megajoule bespaard. Dit is het equivalent van de jaarlijkse energiebehoefte van 4200 gezinnen, stelt het concern.

6 procent kostenreductie

Unilever zelf bereikt naar schatting 6 procent kostenreductie per jaar.

“We hopen dat andere bedrijven in Italië ook gaan kiezen voor spoorvervoer”, zegt David Beauchamp, vice-presidient logistiek voor Unilever Europa.

Eco-efficiency

Green Express is onderdeel van een groter eco-efficiencyprogramma van Unilever’s Supply Chain dat past binnen het Unilever Sustainable Living Plan.

Het concern wil in 2020 de CO2-uitstoot van het wereldwijde logistiek netwerk tot onder het niveau van 2010 krijgen terwijl de handelsactiviteiten in grootte verdubbelen.

Dat maakt dat een verbetering van de CO-efficiency met 40 procent nodig is. Sinds 2010 heeft het concern 10 procent verbetering in CO2-efficicieny gerealiseerd.

Lees ook: