Unilever onderzoekt pesticidevrije theeteelt

unilever

Unilever laat in India onderzoek doen naar de mogelijkheden om thee te telen zonder gebruik van pesticiden.

De studie moet de milieutechnische en economische haalbaarheid onderzoeken van de toepassing van biologische bestrijdingsmiddelen of andere methoden waarbij geen pesticiden worden gebruikt. Het onderzoek maakt deel uit van Sustainable Living Plan van Unilever. Daarin heeft de onderneming vastgelegd dat tegen 2020 alle landbouwgrondstoffen geproduceerd moeten worden via duurzame teelt.

Unilever publiceerde in maart al een guidance document over gebruik van pesticiden bij de teelt van thee, maar stelt nu dat de duurzame teelt, die tot stand moet komen in samenwerking met toeleveranciers en boeren, het snelste voortgang kan boeken als met gezamenlijk onderzoek aangetoond kan worden wat de mogelijkheden zijn.

De studie zal worden uitgevoerd door CABI, een intergouvernementele organisatie gericht op het verbeteren van kwaliteit van leven door toegepaste wetenschap in landbouw en milieu. Cabi zal daarbij samenwerken met de  Tea Board of India, de Tea Research Institutes en de voornaamste partijen in de sector.

Lees ook:

Unilever start onderzoeksprogramma naar thee (26 mei 2014)

Unilever neemt thee-bedrijf T2 over (9 september 2013)

 
Lees ook
Ptthee wint ASN Bank Wereldprijs

Ptthee wint ASN Bank Wereldprijs

Een verdienmodel dat biodiversiteit stimuleert: daarmee heeft het jonge bedrijf Ptthee gisteren, 13 november, de jaarlijkse ASN Bank Wereldprijs gewonnen. Het bedrijf, wat zich specialiseert in het maken van biologische kruidenthee van Nederlandse bodem, won een bedrag van €30.000 euro in de wedstrijd voor duurzame start-ups.

De Vegetarische Slager levert vega-Whopper voor Burger King

De Vegetarische Slager levert vega-Whopper voor Burger King

Vanaf deze week verkoopt Burger King in heel Europa de Rebel Whopper, geleverd door De Vegetarische Slager (sinds 2018 eigendom van Unilever). De Nederlandse vleesvervangersproducent neemt hier de plaats in van het Amerikaanse Impossible Foods, wiens burger in Europa nog niet is goedgekeurd.

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Een van de manieren waarop Unilever het plasticgebruik terugdringt, is het aanpassen van de verpakkingen voor voedingsmiddelen. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld een doos ontwikkeld voor Solero-ijsjes die individuele plastic wrappers overbodig maakt. Deze nieuwe verpakking bevat ingebouwde vakken, waardoor individuele ijsjes niet meer apart verpakt...