Unilever: stabiele cijfers ondanks corona

unilever

De wereldwijde omzet van Unilever was in 2020 € 50,7 miljard euro. Dat is 2,4% minder dan in 2019, maar onderaan de streep boekte het bedrijf juist 0,8% meer winst: € 6,1 miljard in totaal.

De coronacrisis zorgde wel voor stijgingen en dalingen binnen verschillende categorieën producten. Artikelen voor thuis - waaronder hygiëneproducten zoals handgel en wasmiddel - verkochten beter, terwijl beautyproducten juist minder populair waren. Ook producten om thuis te eten en drinken deden het goed, zoals het ijs van Ben & Jerry's. Daarnaast lijkt de aankoop van de Vegetarische Slager in 2018 een belangrijk onderdeel, want de omzet van de Nederlandse vleesvervangerproducent steeg in 2020 met 70%. Voedingswaren voor de horeca werden daarentegen juist slechter verkocht.

De online omzet van de voedings-, verzorgings- en schoonmaakmiddelengigant groeide overigens met maar liefst 61% in 2020, goed voor inmiddels 9% van de totale omzet. In het rapport van Unilever noemt CEO Alan Jope 2020 een onrustig en onvoorspelbaar jaar, waarin Unilever zich met veerkracht en aanpassingsvermogen door de pandemie heen werkte. 

Thema's
Lees ook
Rechter wijst verzoek voorlopige voorziening Ben & Jerry’s af

Rechter wijst verzoek voorlopige voorziening Ben & Jerry’s af

Het is Ben & Jerry’s niet gelukt de verkoop in Israël te blokkeren. Een rechter in New York heeft het verzoek tot een voorlopige voorziening afgewezen.

Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Unilever verkocht in het eerste half jaar van 2022 minder producten, maar maakte een hogere omzet vanwege prijsverhogingen. Door de prijzen van producten zelf te verhogen had Unilever weinig last van de inflatie. "Unilever heeft een half jaar neergezet dat voortbouwt op ons momentum van 2021, ondanks de uitdagingen van hoge inflatie en lagere mondiale...

Unilever verhoogt prijzen en verwacht minder verkopen

Unilever verhoogt prijzen en verwacht minder verkopen

Unilever verhoogt opnieuw de prijzen van producten vanwege de sterk gestegen grondstofkosten door de oorlog in Oekraïne. Dat meldt het bedrijf in een persbericht waarin ook de omzetcijfers van het eerste kwartaal van 2022 worden bekendgemaakt.