Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

unilever-brug

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn.

Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met waterschaarste, en zich aansluiten bij de 2030 Water Resources Group, een samenwerkingsverband opgericht door de Wereldbank. Ook zegt Unilever een ‘Climate & Nature Fund’ op te zetten waar het bedrijf 1 miljard euro in investeert.

Ontbossing

Onlangs klonk er nog kritiek op Unilevers voortgang bij het uitbannen van ontbossing, met name in de palmolieketen. Greenpeace beweerde eind vorig jaar leveranciers van Unilever te kunnen linken aan tientallen bosbranden. Ook het Wereldnatuurfonds gaf Unilever een relatief magere score in de palmolie-ranglijst. Het bedrijf moet dus nog flinke stappen maken de komende twee jaar.

Brits bedrijf

De nieuwe klimaatbeloften komen kort nadat Unilever bekend maakte afscheid te nemen van de duale Brits/Nederlandse bedrijfsstructuur en een volledig Brits bedrijf te worden. De Engelse wet biedt een krachtigere bescherming van de belangen van aandeelhouders dan de Nederlandse, die juist rekening houdt met alle belanghebbenden, waaronder maatschappelijke belangen. Critici vragen zich af of duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid wel echt prioriteit kunnen hebben in het sterk kapitalistische Angelsaksische bedrijfsklimaat.

Lees ook
Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Wetenschapper Björn Kok ontwikkelde een nieuwe methode om te berekenen hoeveel kilo wilde vis nodig is voor één kilo kweekvis. Hieruit komt het beeld naar voren dat kweekvis duurzamer is dan gedacht.