Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

unilever-brug

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn.

Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met waterschaarste, en zich aansluiten bij de 2030 Water Resources Group, een samenwerkingsverband opgericht door de Wereldbank. Ook zegt Unilever een ‘Climate & Nature Fund’ op te zetten waar het bedrijf 1 miljard euro in investeert.

Ontbossing

Onlangs klonk er nog kritiek op Unilevers voortgang bij het uitbannen van ontbossing, met name in de palmolieketen. Greenpeace beweerde eind vorig jaar leveranciers van Unilever te kunnen linken aan tientallen bosbranden. Ook het Wereldnatuurfonds gaf Unilever een relatief magere score in de palmolie-ranglijst. Het bedrijf moet dus nog flinke stappen maken de komende twee jaar.

Brits bedrijf

De nieuwe klimaatbeloften komen kort nadat Unilever bekend maakte afscheid te nemen van de duale Brits/Nederlandse bedrijfsstructuur en een volledig Brits bedrijf te worden. De Engelse wet biedt een krachtigere bescherming van de belangen van aandeelhouders dan de Nederlandse, die juist rekening houdt met alle belanghebbenden, waaronder maatschappelijke belangen. Critici vragen zich af of duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid wel echt prioriteit kunnen hebben in het sterk kapitalistische Angelsaksische bedrijfsklimaat.

Lees ook
KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken heeft een factsheet over drankenkartons gepubliceerd, met informatie over de inzameling, sortering en recycling van deze verpakkingen en welke duurzaamheidsaspecten daarbij een rol spelen. In deze factsheet wordt uitgelegd waarom drankenkartons volgende de KIDV de kwalificatie ‘redelijke recyclebaar’ hebben en wat...

Invest-NL en StartLife werken samen aan een duurzaam, klimaatneutraal voedselsysteem

Invest-NL en StartLife werken samen aan een duurzaam, klimaatneutraal voedselsysteem

De Nederlandse impact-investeerder Invest-NL en startupaccelerator StartLife kondigden vandaag, 11 oktober een strategisch partnerschap aan. Gezamenlijk willen de partijen de ontwikkeling en snelle groei bevorderen van startups en scale-ups die de transitie naar een duurzaam en klimaatneutraal voedselsysteem ondersteunen.

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren