Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

unilever-brug

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn.

Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met waterschaarste, en zich aansluiten bij de 2030 Water Resources Group, een samenwerkingsverband opgericht door de Wereldbank. Ook zegt Unilever een ‘Climate & Nature Fund’ op te zetten waar het bedrijf 1 miljard euro in investeert.

Ontbossing

Onlangs klonk er nog kritiek op Unilevers voortgang bij het uitbannen van ontbossing, met name in de palmolieketen. Greenpeace beweerde eind vorig jaar leveranciers van Unilever te kunnen linken aan tientallen bosbranden. Ook het Wereldnatuurfonds gaf Unilever een relatief magere score in de palmolie-ranglijst. Het bedrijf moet dus nog flinke stappen maken de komende twee jaar.

Brits bedrijf

De nieuwe klimaatbeloften komen kort nadat Unilever bekend maakte afscheid te nemen van de duale Brits/Nederlandse bedrijfsstructuur en een volledig Brits bedrijf te worden. De Engelse wet biedt een krachtigere bescherming van de belangen van aandeelhouders dan de Nederlandse, die juist rekening houdt met alle belanghebbenden, waaronder maatschappelijke belangen. Critici vragen zich af of duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid wel echt prioriteit kunnen hebben in het sterk kapitalistische Angelsaksische bedrijfsklimaat.

Lees ook
Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig impact heeft op het milieu. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Dat terwijl een groot deel van de consumenten wel zegt rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. BEUC onderzocht via een enquête de mening van...

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.