Unilever verkoopt merken Ragu en Bertolli in Noord-Amerika

ROTTERDAM - Unilever verkoopt de Noord-Amerikaanse pastasaus-activiteiten (de merken Ragu en Bertolli) aan de Japanse Mizkan Group.

Beide partijen hebben hierover overeenstemming bereikt. De verkoopprijs bedraagt 2,5 miljard dollar (1,8 miljard euro). Bij de deal zitten ook 2 productiefaciliteiten, de sausproductie- en –verpakkingsactiviteiten in Owensboro (in Kentucky) en de tomatenverwerkingsfabriek in Stockton (Californië).

Vollediger benutten

Volgens Unilever kan het potentieel van beide merken vollediger worden benut bij Mizkan. Het Japanse Mizkan is in de VS vooral bekend van de merken Nakano (azijn), Holland House (kookwijn en azijn) en World Harbors (marinades, barbecuesauzen).

De Bertolli en Ragu-merken hebben een jaarlijkse omzet van ruim 600 miljoen dollar (bijna 440 miljoen euro).  

Focus aanscherpen

De verkoop betekent een van de laatste stappen in het opnieuw vormgeven van het portfolio in Noord-Amerika, geeft Kees Kruythoff, president van Unilever Noord-Amerika aan. Dit om duurzame groei te bereiken en de focus binnen de voedingsmiddelenactiviteiten aan te scherpen.

De algemene strategie in de VS is gericht op de grote merken, zoals Knorr en Hellmann's. "Wij zijn na een herwaardering tot de conclusie gekomen dat Ragu, Bertolli en Slimfast het beste af zijn met een andere moeder'', zegt een woordvoerder van het concern. De verkoop van Slimfast loopt nog.

Europa/Latijns-Amerika

Het merk Bertolli blijft overigens in Europa en in Latijns-Amerika gewoon onderdeel uitmaken van Unilever, liet de woordvoerder weten. Ragu verdwijnt volledig uit het Unilever-portfolio.

De verkoop moet nog worden goedgekeurd door de toezichthoudende autoriteiten. De verkoop zal naar verwachting eind juni zijn afgerond.

Lees ook:

Unilever verkoopt Bifi en Peperami (21 februari 2014)

Unilever rondt verkoop Bertolli af (29 december 2008)