Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

solero-unilever

Een van de manieren waarop Unilever het plasticgebruik terugdringt, is het aanpassen van de verpakkingen voor voedingsmiddelen. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld een doos ontwikkeld voor Solero-ijsjes die individuele plastic wrappers overbodig maakt.

Deze nieuwe verpakking bevat ingebouwde vakken, waardoor individuele ijsjes niet meer apart verpakt hoeven te worden. De doos is gemaakt van polyethyleen (PE) gecoat karton. ‘Deze coating zorgt ervoor dat ijs niet aan de verpakking blijft kleven en creëert een belangrijke vocht-barrière, die nodig is om ijs veilig en schoon te kunnen vervoeren,’ aldus Unilever. 

Recyclen van gelamineerd karton

Waar we ons wel over verbazen, is de weggooi-suggestie die op de verpakking staat. Op het ‘no wrapper’ multipack van de Solero’s staat namelijk de tekst ‘please recycle as carton’. Dat is gek, omdat een gelamineerde verpakking in Nederland helemaal niet bij het oud papier mag.

In een reactie naar Foodlog antwoordde Unilever: ‘We hebben nader onderzoek gedaan en het klopt dat binnen de huidige Nederlandse richtlijnen gelamineerde verpakkingen nog niet bij het oud papier ingeleverd kunnen worden. De internationale tekst:‘please reclyce as carton’ is voor Nederland dan ook niet ideaal. De technologie om het materiaal te recyclen bestaat echter al jaren. Dergelijke verpakkingen worden in verschillende EU-landen ook daadwerkelijk gerecycled.’

In Nederland blijkt in de praktijk karton-met-coating gewoon in het oud papier terecht te komen, al zeggen verwerkers het niet te kunnen verwerken. Papierrecyclingsbedrijven kunnen die kleine beetjes plastic prima aan, vertellen ons insiders, en lossen het probleem op door in het verpulpingsproces het plastic te scheiden. Dat kost echter meer tijd en dus geld. Op de grote volumes gelamineerd karton is de recyclesector niet ingesteld. Om die reden draagt de sector uit dat de nieuwe verpakkingssoorten niet kunnen worden gerecycled. Voor verwerking op grote schaal zijn nieuwe machines nodig. Die zijn technologisch al beschikbaar, maar vergen een moeilijk terug te verdienen investering.

Uitdagingen om samen op te lossen

Unilever ziet dat ook als een van de uitdagingen in de transitie naar een circulaire plasticketen. In zijn nieuwe plasticdoelen-statement spreekt het bedrijf dan ook van technische belemmeringen en wettelijke barrières die opgelost moeten (kunnen) worden.

Zo is bijvoorbeeld het gebruik van gerecycled plastic in verpakkingen voor voedingsmiddelen slechts beperkt toegestaan vanwege de voedselveiligheid en vragen de sorteer- en recyclingtechnieken om verdere innovatie vanuit kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Op dit moment bestaat nog veel verschil in het niveau van recycling tussen landen, regio’s en zelfs steden. Dat verklaart onder meer waarom de wrapperless verpakking bij ons eigenlijk geen recyclebestemming heeft.

Unilever vraagt van overheden, natuur- en milieuorganisaties en het bedrijfsleven om mee te denken over oplossingen voor deze en soortgelijke problemen. ‘Als Unilever werken we aan aanpassingen van verpakkingen om de recyclebaarheid te verbeteren, maar tegelijkertijd is het cruciaal dat geavanceerde sorteertechnieken en recyclingtechnologie worden ontwikkeld, om ook in de praktijk daadwerkelijk nieuwe hoogwaardige grondstoffen te maken, volgens de nieuwste technologische mogelijkheden.’

Pilot met Picnic

Op dit moment zijn de wrapperless Solero’s als pilot exclusief bij Picnic te verkrijgen. Als de pilot succesvol uitpakt, worden ze op meer plekken verkrijgbaar. De eerste reacties vanuit de consumenten zijn in ieder geval positief. Unilever: ‘Consumenten waarderen dat de verpakking erop gericht is minder plastic verpakkingsmateriaal te gebruiken, daarnaast is het voordeel dat er (door het voorkomen van individuele wrappers) minder verpakkingen zijn die in het milieu terecht kunnen komen.’

Bron: Foodlog, 08/10/2019

Lees ook
Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in strijd tegen het coronavirus. “Het is eigenlijk heel simpel: het gaat om mensen, eten en zeep”, zegt Hanneke Faber van Unilever op BNR.Unilever doneert voor zo’n €100 miljoen aan producten als zeep, schoonmaakmiddelen en houdbare etenswaren. De helft hiervan gaat naar het Covid...

'Wat plastic betreft is het dweilen met de kraan open'

'Wat plastic betreft is het dweilen met de kraan open'

Chris Bruijnes is sinds augustus 2018 directeur bij Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). Een logische stap in zijn carrière, waarin duurzaamheid de rode draad vormt. Aan hem de vraag: waar moet het heen met de verpakkingsindustrie? Bij wie ligt de bal, de producent of consument? Of ligt het antwoord bij de inzameling en verwerking van verpakkingsafval? Aan...

Evenveel vrouwen als mannen in management Unilever

Evenveel vrouwen als mannen in management Unilever

In het wereldwijde management van Unilever werken nu evenveel vrouwen als mannen. Dat laat de levensmiddelenmultinational weten in een persbericht. Het percentage vrouwen in managementposities is nu 50%, terwijl dat in 2010 nog 38% was. In het bestuursorgaan is nu 45% vrouw. Unilever meldt dat vooral voortgang is gemaakt in afdelingen waar vrouwen...