Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

fonio-afrika-wikimedia

Unilever en het Wereld Natuur Fonds (WWF) gaan samenwerken met kleine boeren in Zuid-Afrika om weinig geteelde, droogtebestendige gewassen te introduceren. Het project past binnen de '50 Future Foods’-campagne die Unilever een jaar geleden startte rondom het merk Knorr.

Op dit moment komt 75% van alle voeding op de wereld van slechts twaalf gewassen en vijf diersoorten, zo stond vorig jaar in het rapport met de vijftig ‘future foods’. Uitbreiding van ons dieet is hard nodig als we willen zorgen dat klimaatverandering en bevolkingsgroei onze voedselvoorziening niet in gevaar brengt. De lijst van Knorr en het WNF, die is samengesteld in samenwerking met dr. Adam Drewnowski van de Universiteit van Washington, bevat zowel onbekende groenten, vruchten en gewassen als producten die we al in de supermarkt hebben liggen maar volgens het rapport nog onderbenut worden.

Unilever wil zich inzetten om de teelt van vijftig ‘vergeten’ gewassen te stimuleren. Het bedrijf gaat daarom samenwerken met kleine boeren in Zuid-Afrika voor de teelt van onder meer fonio en Bambara aardbonen, die al op andere plekken in Afrika worden verbouwd. Verwacht deze ingrediënten echter niet als ingrediënten in het volgende Knorr wereldgerecht: Unilever is van plan de gewassen te gebruiken in Knorr-producten voor de lokale, Afrikaanse markt.

Beeld: Richard Nyberg, USAID/Wikimedia

Lees ook
"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

De foodsector kent een flink aantal prominente vrouwen, maar er is nog geen reden tot tevredenheid. Afgelopen jaar bleek dat het verschil tussen wat jonge mannen en vrouwen in het bedrijfsleven verdienen, is gegroeid. Hoe staat het met de positie van de vrouw in de voedingsmiddelenindustrie? En wat is er voor nodig om een goede balans te bereiken binnen...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in strijd tegen het coronavirus. “Het is eigenlijk heel simpel: het gaat om mensen, eten en zeep”, zegt Hanneke Faber van Unilever op BNR.Unilever doneert voor zo’n €100 miljoen aan producten als zeep, schoonmaakmiddelen en houdbare etenswaren. De helft hiervan gaat naar het Covid...