Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

3 maart 2020

Unilever en het Wereld Natuur Fonds (WWF) gaan samenwerken met kleine boeren in Zuid-Afrika om weinig geteelde, droogtebestendige gewassen te introduceren. Het project past binnen de '50 Future Foods’-campagne die Unilever een jaar geleden startte rondom het merk Knorr.

Op dit moment komt 75% van alle voeding op de wereld van slechts twaalf gewassen en vijf diersoorten, zo stond vorig jaar in het rapport met de vijftig ‘future foods’. Uitbreiding van ons dieet is hard nodig als we willen zorgen dat klimaatverandering en bevolkingsgroei onze voedselvoorziening niet in gevaar brengt. De lijst van Knorr en het WNF, die is samengesteld in samenwerking met dr. Adam Drewnowski van de Universiteit van Washington, bevat zowel onbekende groenten, vruchten en gewassen als producten die we al in de supermarkt hebben liggen maar volgens het rapport nog onderbenut worden.

Unilever wil zich inzetten om de teelt van vijftig ‘vergeten’ gewassen te stimuleren. Het bedrijf gaat daarom samenwerken met kleine boeren in Zuid-Afrika voor de teelt van onder meer fonio en Bambara aardbonen, die al op andere plekken in Afrika worden verbouwd. Verwacht deze ingrediënten echter niet als ingrediënten in het volgende Knorr wereldgerecht: Unilever is van plan de gewassen te gebruiken in Knorr-producten voor de lokale, Afrikaanse markt.

Beeld: Richard Nyberg, USAID/Wikimedia

Altijd op de hoogte blijven?