Unilever winnaar in strijd om Indiase GlaxoSmithKline-tak

unilever-hoofdkantoor-brug315

Unilever neemt het onderdeel Health Food Drinks over van farmacieconcern GlaxoSmithKline (GSK), dat voornamelijk actief is in India. Ook concurrenten Nestlé en Coca-Cola wedijverden om de overname, maar trokken aan het kortste eind. Unilever heeft 3,3 miljard euro betaald voor de overname.

GSK HFD is de marktleider in India op het gebied van gezondheidsdranken, met merken als Horlicks en Boost. Met name Horlicks is een merk met een lange geschiedenis in Azië, aangezien het al sinds 1930 wordt verkocht. De divisie behaalt dit jaar een omzet van zo’n €550 miljoen, waarvan zo’n 90% uit India komt.

Met de overname gaat GSK Consumer Healthcare India op in de Indiase tak van Unilever. Ook krijgt Unilever een aandeel van 82% in GSK Bangladesh en neemt het concern een aantal commerciële activiteiten over in van GSK in andere Aziatische landen.

Bron: Unilever

Lees ook
Givaudan verkoopt Nederlandse kaasactiviteiten

Givaudan verkoopt Nederlandse kaasactiviteiten

De Zwitserse geur- en smaakstoffenproducent Givaudan verkoopt een deel van zijn Nederlandse kaasactiviteiten aan het Vlaams-Nederlandse bedrijf St. Paul. Daarmee komt de productie van bewerkte en geraspte kaas die Givaudan in 2017 verkreeg weer terug in Nederlandse handen. Givaudan kreeg de kaasactiviteiten in handen bij de overname van Vika BV in...

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

De foodsector kent een flink aantal prominente vrouwen, maar er is nog geen reden tot tevredenheid. Afgelopen jaar bleek dat het verschil tussen wat jonge mannen en vrouwen in het bedrijfsleven verdienen, is gegroeid. Hoe staat het met de positie van de vrouw in de voedingsmiddelenindustrie? En wat is er voor nodig om een goede balans te bereiken binnen...

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...