Unilever wint Duurzame Palmolie Award

14 juni 2013

ROTTERDAM - Unilever heeft de Task Force Duurzame Palmolie Award 2012 ontvangen. Unilever heeft de prijs gewonnen vanwege alle activiteiten die de onderneming heeft uitgevoerd op het gebied van duurzame palmolie.

De award werd donderdag door de voorzitter van de Task Force Eddy Esselink overhandigd aan Anniek Mauser, Sustainability Director Unilever Benelux. De uitreiking vond plaats in het Longhouse van Diergaarde Blijdorp waar een permanente expositie over palmolie is.

Unilever koopt wereldwijd ongeveer 1,4 miljoen ton palmolie en 0,2 miljoen ton palmpitolie per jaar. Eind 2012 heeft het bedrijf de doelstelling van 100 procent duurzaam gecertificeerde palmolie gehaald. Dit is drie jaar eerder dan toegezegd.

Het grootste deel van de palmolie wordt afgedekt door middel van GreenPalm certificaten, waardoor Unilever wereldwijd de grootste koper van certificaten is gebleven.

Unilever heeft in 2012 een nieuwe doelstelling gepresenteerd: tegen 2020 wordt alle palmolie betrokken uit gecertificeerde, traceerbare bronnen.

De Task Force Duurzame Palmolie is opgericht in november 2010, op initiatief van het Productschap Margarine, Vetten en Oliën (MVO). Alle in Nederland gevestigde schakels in de palmolieketen werken in Task Force-verband gezamenlijk aan het verwezenlijken van het doel om uiterlijk eind 2015 alle palmolie die in Nederland wordt verwerkt in voedingsmiddelen en voedertoepassingen, duurzaam te laten zijn. In 2012 was 41 procent van de palmolie die verwerkt is in voedingsmiddelen duurzaam. In 2011 was dat nog maar 21 procent.

Duurzame palmolie is geproduceerd en gecertificeerd volgens de criteria van de Ronde Tafel Duurzame Palmolie (RSPO). Duurzame palmolie kan verkregen worden via fysieke handelsopties (gesegregeerd, ‘mass balance’, ‘identity preserved’) of via de aankoop van GreenPalm- certificaten.

Lees ook:

   

Altijd op de hoogte blijven?