Unilever ziet groei in verkoop voedingsmiddelen

magnum ijsje

Vandaag publiceerde Unilever zijn kwartaalcijfers voor het eerste kwartaal van 2021.

De totale verkoopcijfers stegen met 5,7 %, waarbij 4,7 % afkomstig was door een toename in verkopen; de overige 1 % kwam door prijsstijgingen. De omzet bedroeg 12,3 miljard euro. Dat is 0,9 procent lager dan de omzet in hetzelfde kwartaal in 2020, maar die krimp is volgens het concern vooral te wijten aan de wisselkoersen.

De voedingsmiddelen gezamenlijk waren goed voor een omzet van 4,7 miljard euro een groei van 9,8 procent (waarvan 7,3 procent door een toename in de verkopen en 2,3 procent door een toename in de prijzen. De verkoopcijfers van de levensmiddelentak groeiden hiermee harder dan die van schoonmaakproducten (5,9 procent met een omzet van 2,6 miljard euro) en verzorgingsproducten (2,3 procent met een omzet van 5,0 miljard euro).

Met name de verkoop van ijs stuwde de groei in de verkoopcijfers van de levensmiddelentak. Door de lockdown daalde de weliswaar de verkoop aan de horeca, maar er werd juist meer ijs verkocht aan consumenten rechtstreeks.

 

Afstoting theetak

Het bedrijf wist verder te melden dat de geplande afstoting van de theetak, waaronder ook Lipton valt, nog steeds op schema ligt: deze afstoting moet tegen het einde van het jaar afgerond zijn. Hierbij staan nog steeds alle opties open: een beursgang, een afsplitsing, een joint venture of het verkopen van de tak.

Thema's
Meer over
Lees ook
Rechter wijst verzoek voorlopige voorziening Ben & Jerry’s af

Rechter wijst verzoek voorlopige voorziening Ben & Jerry’s af

Het is Ben & Jerry’s niet gelukt de verkoop in Israël te blokkeren. Een rechter in New York heeft het verzoek tot een voorlopige voorziening afgewezen.

Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Unilever verkocht in het eerste half jaar van 2022 minder producten, maar maakte een hogere omzet vanwege prijsverhogingen. Door de prijzen van producten zelf te verhogen had Unilever weinig last van de inflatie. "Unilever heeft een half jaar neergezet dat voortbouwt op ons momentum van 2021, ondanks de uitdagingen van hoge inflatie en lagere mondiale...

Unilever verhoogt prijzen en verwacht minder verkopen

Unilever verhoogt prijzen en verwacht minder verkopen

Unilever verhoogt opnieuw de prijzen van producten vanwege de sterk gestegen grondstofkosten door de oorlog in Oekraïne. Dat meldt het bedrijf in een persbericht waarin ook de omzetcijfers van het eerste kwartaal van 2022 worden bekendgemaakt.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren