Unilever ziet groei in verkoop voedingsmiddelen

29 april 2021 Mischa Brendel

Vandaag publiceerde Unilever zijn kwartaalcijfers voor het eerste kwartaal van 2021.

De totale verkoopcijfers stegen met 5,7 %, waarbij 4,7 % afkomstig was door een toename in verkopen; de overige 1 % kwam door prijsstijgingen. De omzet bedroeg 12,3 miljard euro. Dat is 0,9 procent lager dan de omzet in hetzelfde kwartaal in 2020, maar die krimp is volgens het concern vooral te wijten aan de wisselkoersen.

De voedingsmiddelen gezamenlijk waren goed voor een omzet van 4,7 miljard euro een groei van 9,8 procent (waarvan 7,3 procent door een toename in de verkopen en 2,3 procent door een toename in de prijzen. De verkoopcijfers van de levensmiddelentak groeiden hiermee harder dan die van schoonmaakproducten (5,9 procent met een omzet van 2,6 miljard euro) en verzorgingsproducten (2,3 procent met een omzet van 5,0 miljard euro).

Met name de verkoop van ijs stuwde de groei in de verkoopcijfers van de levensmiddelentak. Door de lockdown daalde de weliswaar de verkoop aan de horeca, maar er werd juist meer ijs verkocht aan consumenten rechtstreeks.

 

Afstoting theetak

Het bedrijf wist verder te melden dat de geplande afstoting van de theetak, waaronder ook Lipton valt, nog steeds op schema ligt: deze afstoting moet tegen het einde van het jaar afgerond zijn. Hierbij staan nog steeds alle opties open: een beursgang, een afsplitsing, een joint venture of het verkopen van de tak.

Altijd op de hoogte blijven?