Universiteit Twente wil met games meer bewustzijn over voedsel creëren

kinderen-pixabay

De Universiteit Twente start een project waarbij kinderen spelenderwijs leren over de impact van eten op de gezondheid en het milieu. Het zogenaamde ACHIEVE-project moet leiden tot een interactieve spelomgeving die in de supermarkt beschikbaar komt.

‘Duurzaam en gezond eten is voor veel mensen moeilijk. Voedselkeuzes zijn complex, en bovendien ervaart men zelf geen directe impact van voedselkeuzes op gezondheid en milieu,’ legt Janet van den Boer, postdoc Eetgedrag en eHealth uit. Zij leidt het onderzoek samen met Robby van Delden, die gespecialiseerd is in mens-media interactie. ‘Met dit project willen we mensen spelenderwijs de benodigde informatie geven, zodat het makkelijker is om verantwoorde keuzes te maken.’

De onderzoekers werken eerst aan de benodigde techniek en de inhoud van de spelomgeving. Daarna zullen studenten van de masteropleiding Interaction Technology de ideeën uitwerken tot werkende prototypes. De ontwerpen van de studenten hopen de onderzoekers uiteindelijk door te ontwikkelen tot een professioneel product, in samenwerking met boeren en de andere partners. Van den Boer: ‘Het is natuurlijk spannend om te zien of het gaat werken en hoe mensen de spelomgeving gaan gebruiken. Hoe bewegen mensen tijdens het spel? Wat leren ze ervan? En heeft het spel daadwerkelijk effect op keuzes die ze maken in de praktijk? Uiteindelijk willen we bereiken dat mensen uit zichzelf kiezen voor gezonder en duurzamer eten, zich bewuster zijn van wat voeding met je lichaam doet en zien wat er allemaal moet gebeuren voordat hun eten op hun bordje terechtkomt.’

Lees ook
Weinig biologische producten in supermarktfolders

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.