Universiteit Twente wil met games meer bewustzijn over voedsel creëren

kinderen-pixabay

De Universiteit Twente start een project waarbij kinderen spelenderwijs leren over de impact van eten op de gezondheid en het milieu. Het zogenaamde ACHIEVE-project moet leiden tot een interactieve spelomgeving die in de supermarkt beschikbaar komt.

‘Duurzaam en gezond eten is voor veel mensen moeilijk. Voedselkeuzes zijn complex, en bovendien ervaart men zelf geen directe impact van voedselkeuzes op gezondheid en milieu,’ legt Janet van den Boer, postdoc Eetgedrag en eHealth uit. Zij leidt het onderzoek samen met Robby van Delden, die gespecialiseerd is in mens-media interactie. ‘Met dit project willen we mensen spelenderwijs de benodigde informatie geven, zodat het makkelijker is om verantwoorde keuzes te maken.’

De onderzoekers werken eerst aan de benodigde techniek en de inhoud van de spelomgeving. Daarna zullen studenten van de masteropleiding Interaction Technology de ideeën uitwerken tot werkende prototypes. De ontwerpen van de studenten hopen de onderzoekers uiteindelijk door te ontwikkelen tot een professioneel product, in samenwerking met boeren en de andere partners. Van den Boer: ‘Het is natuurlijk spannend om te zien of het gaat werken en hoe mensen de spelomgeving gaan gebruiken. Hoe bewegen mensen tijdens het spel? Wat leren ze ervan? En heeft het spel daadwerkelijk effect op keuzes die ze maken in de praktijk? Uiteindelijk willen we bereiken dat mensen uit zichzelf kiezen voor gezonder en duurzamer eten, zich bewuster zijn van wat voeding met je lichaam doet en zien wat er allemaal moet gebeuren voordat hun eten op hun bordje terechtkomt.’

Lees ook
CBL: Groothandels moeten tijdelijk open voor publiek

CBL: Groothandels moeten tijdelijk open voor publiek

Omdat de Covid-19 crisis leidt tot een aanhoudende hamsterwoede onder het publiek én omdat de horeca is weggevallen vragen supermarkten premier Rutte om een opmerkelijke maatregel. Ze willen dat hij horecagroothandels openstelt voor publiek. Dat betekent dus dat je zonder pasje naar onder meer de Sligro, Makro en de Hanos zou mogen. Het betekent...

Nederlandse supermarkten onthullen cijfers voedselverspilling

Nederlandse supermarkten onthullen cijfers voedselverspilling

Van al het voedsel in Nederlandse supermarkten wordt gemiddeld 98,3% verkocht. 1,7% van het voedsel komt niet bij de consument terecht. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van supermarkten, Wageningen Universiteit & Research (WUR) en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit. Het verspilde voedsel bestaat voor een groot deel uit...

Discount-supermarkten verliezen terrein

Discount-supermarkten verliezen terrein

In Duitsland groeiden vorig jaar supermarktketens als Edeka en Rewe harder dan discounters Aldi en Lidl. Lieten de discounters een omzetgroei van 0,9% zien, de traditionele servicesupermarkten wisten hun omzet met zo'n 3% te verhogen, schrijft RetailDetail op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ook in Nederland moesten Aldi en Lidl...