Universiteit Twente wil met games meer bewustzijn over voedsel creëren

kinderen-pixabay

De Universiteit Twente start een project waarbij kinderen spelenderwijs leren over de impact van eten op de gezondheid en het milieu. Het zogenaamde ACHIEVE-project moet leiden tot een interactieve spelomgeving die in de supermarkt beschikbaar komt.

‘Duurzaam en gezond eten is voor veel mensen moeilijk. Voedselkeuzes zijn complex, en bovendien ervaart men zelf geen directe impact van voedselkeuzes op gezondheid en milieu,’ legt Janet van den Boer, postdoc Eetgedrag en eHealth uit. Zij leidt het onderzoek samen met Robby van Delden, die gespecialiseerd is in mens-media interactie. ‘Met dit project willen we mensen spelenderwijs de benodigde informatie geven, zodat het makkelijker is om verantwoorde keuzes te maken.’

De onderzoekers werken eerst aan de benodigde techniek en de inhoud van de spelomgeving. Daarna zullen studenten van de masteropleiding Interaction Technology de ideeën uitwerken tot werkende prototypes. De ontwerpen van de studenten hopen de onderzoekers uiteindelijk door te ontwikkelen tot een professioneel product, in samenwerking met boeren en de andere partners. Van den Boer: ‘Het is natuurlijk spannend om te zien of het gaat werken en hoe mensen de spelomgeving gaan gebruiken. Hoe bewegen mensen tijdens het spel? Wat leren ze ervan? En heeft het spel daadwerkelijk effect op keuzes die ze maken in de praktijk? Uiteindelijk willen we bereiken dat mensen uit zichzelf kiezen voor gezonder en duurzamer eten, zich bewuster zijn van wat voeding met je lichaam doet en zien wat er allemaal moet gebeuren voordat hun eten op hun bordje terechtkomt.’

Lees ook
Belgen kopen steeds vaker voedsel over de grens

Belgen kopen steeds vaker voedsel over de grens

De Belgische levensmiddelensector vertegenwoordigd door de Fevia, de brancheorganisatie van levensmiddelenfabrikanten, maakt zich zorgen. Voor het eerst in tien jaar blijken de omzet en investeringen van voedselfabrikanten terug te lopen.

KIDV presenteert resultaten onderzoeksprogramma Design for Circularity

KIDV presenteert resultaten onderzoeksprogramma Design for Circularity

Donderdag 17 januari presenteerde het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) samen met het Top Institute Food and Nutrition (TIFN) de resultaten van een ambitieus vierjarig onderzoeksprogramma. Het doel: antwoorden vinden op een breed scala aan kwesties en vragen in de verpakkingsketen op het gebied van duurzaamheid. Het onderzoek, dat...

Supermarkten zetten kwaad bloed bij hun leveranciers

Supermarkten zetten kwaad bloed bij hun leveranciers

Supers dwingen hun leveranciers naar de bank en financieren hun expansie en vernieuwingen met gratis en ongedekt verkregen krediet. Bank en leverancier spelen het spelletje mee zolang de rente laag staat. Onderwijl is het wachten op aanbieders als Amazon en Picnic om de markt goed op zijn kop te zetten. Door Cécile Janssen - Foodlog Het Financieele...