Unox, Lidl en Sea & We mogelijk Liegebeest

Unox’s Bierbommetjes, kip van Lidl, zuivelbedrijf Den Eelder, kalfsvlees van Vitel-Oké en tilapia van Sea & We zijn genomineerd voor de Liegebeestverkiezing. Dat meldt Wakker Dier.

De eerdere trend dat bedrijven minder leken te misleiden met dierenwelzijn, lijkt volgens Wakker Dier slechts tijdelijk te zijn. Dit jaar waren er namelijk meer potentiële kandidaten.

De consumentenorganisatie zet de vijf in haar ogen grootste Liegebeesten op een rijtje:

Lidl

Wakker Dier stelt Lidl in januari al ontmaskerd te hebben "met hun zogenaamde betere kip die gewoon nog steeds een plofkip(ras) bleek. Nu, zes maanden later, verleidt Lidl haar klanten nog steeds met een sticker over betere leefomstandigheden op hun flopkip.

Unox

“Unox zegt al sinds 2011 op haar site dat dierenwelzijn en het Beter Leven keurmerk erg belangrijk zijn. Desondanks introduceerden ze de bierbommetjes in 2016 zonder Beter Leven keurmerk maar mét de woorden ‘100% kwaliteitsvlees’. Dit levert Unox een plekje in de verkiezing op."

Sea & We

Sea & We tilapia, te koop bij Sligro, meldt op de verpakking dat de tilapia wordt gekweekt met het grootste respect voor de vis. Wakker Dier: “Dit terwijl de dieren na een slecht leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd worden geslacht.”

Den Eelder

Zuivelmerk Den Eelder noemt zichzelf ‘het beste voor mens & dier’, stelt Wakker Dier. “Terwijl zij de pasgeboren kalfjes scheiden van hun moeder."

Vitel-Oké

Het kalfsvlees van Vitel-Oké draagt, aldus Wakker Dier, “slechts één Beter Leven ster, maar is volgens Vitel-Oké ‘uiterst diervriendelijk’ geproduceerd. Nogal een boute uitspraak aangezien de kalfjes opgroeien in een dichte stal, op een betonnen vloer met slechts twee vierkante meter leefruimte.”

Consumenten kunnen stemmen op hun favoriet via de website. KFC, Plus, McDonald’s en Iglo waren eerder door het publiek verkozen tot Liegebeest.

Lees ook:

Meer over
Lees ook
Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina...

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.  Het College van Beroep...