Unox, Lidl en Sea & We mogelijk Liegebeest

Unox’s Bierbommetjes, kip van Lidl, zuivelbedrijf Den Eelder, kalfsvlees van Vitel-Oké en tilapia van Sea & We zijn genomineerd voor de Liegebeestverkiezing. Dat meldt Wakker Dier.

De eerdere trend dat bedrijven minder leken te misleiden met dierenwelzijn, lijkt volgens Wakker Dier slechts tijdelijk te zijn. Dit jaar waren er namelijk meer potentiële kandidaten.

De consumentenorganisatie zet de vijf in haar ogen grootste Liegebeesten op een rijtje:

Lidl

Wakker Dier stelt Lidl in januari al ontmaskerd te hebben "met hun zogenaamde betere kip die gewoon nog steeds een plofkip(ras) bleek. Nu, zes maanden later, verleidt Lidl haar klanten nog steeds met een sticker over betere leefomstandigheden op hun flopkip.

Unox

“Unox zegt al sinds 2011 op haar site dat dierenwelzijn en het Beter Leven keurmerk erg belangrijk zijn. Desondanks introduceerden ze de bierbommetjes in 2016 zonder Beter Leven keurmerk maar mét de woorden ‘100% kwaliteitsvlees’. Dit levert Unox een plekje in de verkiezing op."

Sea & We

Sea & We tilapia, te koop bij Sligro, meldt op de verpakking dat de tilapia wordt gekweekt met het grootste respect voor de vis. Wakker Dier: “Dit terwijl de dieren na een slecht leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd worden geslacht.”

Den Eelder

Zuivelmerk Den Eelder noemt zichzelf ‘het beste voor mens & dier’, stelt Wakker Dier. “Terwijl zij de pasgeboren kalfjes scheiden van hun moeder."

Vitel-Oké

Het kalfsvlees van Vitel-Oké draagt, aldus Wakker Dier, “slechts één Beter Leven ster, maar is volgens Vitel-Oké ‘uiterst diervriendelijk’ geproduceerd. Nogal een boute uitspraak aangezien de kalfjes opgroeien in een dichte stal, op een betonnen vloer met slechts twee vierkante meter leefruimte.”

Consumenten kunnen stemmen op hun favoriet via de website. KFC, Plus, McDonald’s en Iglo waren eerder door het publiek verkozen tot Liegebeest.

Lees ook:

Meer over
Lees ook
‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren