Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Beeld: Pixabay

Verschillende merken van Upfield, zoals Flora, Becel en ProActiv krijgen eind 2021 informatie over de CO2-voetafdruk op het etiket. Het bedrijf denkt dat meer consumenten voor hun producten kiezen als ze meer informatie tot hun beschikking hebben. Upfield roept branchegenoten op om het initiatief te volgen.

Ecologische voetafdruk

Het Zwitserse duurzaamheidsadviesbureau Quantis onderzocht al eerder namens Upfield de ecologische voetafdruk van Upfiels producten te vergelijken met die van roomboter. Hierbij onderzochten ze de volledige levenscyclus. Uit het onderzoek, dat peer-reviewed werd, bleek dat Upfields producten gemiddeld een 70% kleinere voetafdruk hebben en 2/3 minder land gebruiken dan roomboter. Een ander onderzoek concludeerde dat consumenten, wanneer ze voldoende informatie hebben, de keuze maken voor voedselproducten met de laagste voetafdruk. Upfield gelooft dus dat het nieuwe etiket de verkoop kan stimuleren. Verschillende producten in de VS en Groot-Britannië hebben de ecologische informatie al op het etiket. 

Oproep tot branchegenoten

Upfield roept andere bedrijven op om hun voorbeeld te volgen. Jeanette Fielding, Chief Corporate Affairs and Communications Officier: “Dit initiatief zal de overgang naar een duurzamer voedselsysteem ondersteunen, met volledige openheid en transparantie als een belangrijke motivator voor duurzame voedingskeuzes. We roepen onze branchegenoten op om dit voorbeeld te volgen en nu CO2-etikettering op de verpakking door te voeren.” Upfield wijst op de verantwoordelijkheid van de hele keten. “Upfield wil consumenten helpen duurzamere voedingskeuzes te maken. Onze groeiende wereldbevolking zal steeds meer moeten leren leven binnen aangescherpte milieunormen; een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor zowel telers, fabrikanten als consumenten. Het delen van op wetenschap gebaseerde milieubeoordelingen is de enige verantwoorde manier om de klimaatimpact van hun voedingskeuzes aan consumenten te communiceren”, aldus Sally Smith, Head of Sustainability.

Bron: Upfield

Lees ook
Winnaars NL Packaging Awards 2020 bekend

Winnaars NL Packaging Awards 2020 bekend

De winnaars van van de NL Packaging Awards zijn bekend. Vandaag, op 12 november, maakte de organisatie online alle winnaars bekend. Onder andere de Jumbo Zuivel pakken, de Heineken Cans en de EcoCoolBox van Bunzl vielen in de prijzen.

Digitale lancering Empack Reconnect

Digitale lancering Empack Reconnect

Empack Reconnect, op 17 september, bood de verpakkingscommunity de mogelijkheid om elkaar online te ontmoeten, te netwerken en zaken te doen. Het online event werd bezocht door ongeveer 200 exposanten en 600 unieke bezoekers. Zij gingen met elkaar in discussie in themagerichte netwerklounges en volgden kennissessies.

Ecoscore op de verpakking: haalbaar of fantasie?

Ecoscore op de verpakking: haalbaar of fantasie?

Het Belgische Colruyt werkt aan een ‘ecoscore’, vergelijkbaar met de Nutri-Score. Die moet het milieu-effect van producten aangeven op de verpakking. Wat wil Colruyt? En kan dat wel? We vragen het aan drie duurzaamheidsdenkers. Stefan Goethaert, directeur productie en kwaliteit bij Colruyt Group, kwam er begin januari mee, in het Belgische...