Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Beeld: Pixabay

Verschillende merken van Upfield, zoals Flora, Becel en ProActiv krijgen eind 2021 informatie over de CO2-voetafdruk op het etiket. Het bedrijf denkt dat meer consumenten voor hun producten kiezen als ze meer informatie tot hun beschikking hebben. Upfield roept branchegenoten op om het initiatief te volgen.

Ecologische voetafdruk

Het Zwitserse duurzaamheidsadviesbureau Quantis onderzocht al eerder namens Upfield de ecologische voetafdruk van Upfiels producten te vergelijken met die van roomboter. Hierbij onderzochten ze de volledige levenscyclus. Uit het onderzoek, dat peer-reviewed werd, bleek dat Upfields producten gemiddeld een 70% kleinere voetafdruk hebben en 2/3 minder land gebruiken dan roomboter. Een ander onderzoek concludeerde dat consumenten, wanneer ze voldoende informatie hebben, de keuze maken voor voedselproducten met de laagste voetafdruk. Upfield gelooft dus dat het nieuwe etiket de verkoop kan stimuleren. Verschillende producten in de VS en Groot-Britannië hebben de ecologische informatie al op het etiket. 

Oproep tot branchegenoten

Upfield roept andere bedrijven op om hun voorbeeld te volgen. Jeanette Fielding, Chief Corporate Affairs and Communications Officier: “Dit initiatief zal de overgang naar een duurzamer voedselsysteem ondersteunen, met volledige openheid en transparantie als een belangrijke motivator voor duurzame voedingskeuzes. We roepen onze branchegenoten op om dit voorbeeld te volgen en nu CO2-etikettering op de verpakking door te voeren.” Upfield wijst op de verantwoordelijkheid van de hele keten. “Upfield wil consumenten helpen duurzamere voedingskeuzes te maken. Onze groeiende wereldbevolking zal steeds meer moeten leren leven binnen aangescherpte milieunormen; een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor zowel telers, fabrikanten als consumenten. Het delen van op wetenschap gebaseerde milieubeoordelingen is de enige verantwoorde manier om de klimaatimpact van hun voedingskeuzes aan consumenten te communiceren”, aldus Sally Smith, Head of Sustainability.

Bron: Upfield

Lees ook
Het Klokhuis-serie over de ecologische voetafdruk

Het Klokhuis-serie over de ecologische voetafdruk

Vanaf 17 mei begint een nieuwe serie van Het Klokhuis over de ecologische voetafdruk. In een vijfdelige serie behandelen presentatoren Janouk en Nizar waarom Nederlanders op te grote voet leven en waarvoor we op aarde zoveel grond nodig hebben. De tweede aflevering op 24 mei gaat over het thema Eten.

Plantaardige voedingsproducent Upfield betrekt nieuw hoofdkantoor in Amsterdam

Plantaardige voedingsproducent Upfield betrekt nieuw hoofdkantoor in Amsterdam

Upfield, producent van plantaardige spreads en kazen, vestigt zich met een nieuw internationaal hoofdkantoor in het duurzame complex Valley in Amsterdam. Met de verhuizing voegt Upfield het internationale hoofdkantoor en het kantoor voor Upfield Nederland samen.

Programma Empack 2022 bekend

Programma Empack 2022 bekend

Het programma voor de verpakkingsbeurs Empack 2022 is rond. Dat meldt beursorganisator Easyfairs. Naast aandacht voor circulariteit en recyclebare verpakkingsoplossingen brengt Easyfairs “een controversiële discussie over de effecten van duurzaamheid in roerige tijden op verpakkingen”.