Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Beeld: Pixabay

Verschillende merken van Upfield, zoals Flora, Becel en ProActiv krijgen eind 2021 informatie over de CO2-voetafdruk op het etiket. Het bedrijf denkt dat meer consumenten voor hun producten kiezen als ze meer informatie tot hun beschikking hebben. Upfield roept branchegenoten op om het initiatief te volgen.

Ecologische voetafdruk

Het Zwitserse duurzaamheidsadviesbureau Quantis onderzocht al eerder namens Upfield de ecologische voetafdruk van Upfiels producten te vergelijken met die van roomboter. Hierbij onderzochten ze de volledige levenscyclus. Uit het onderzoek, dat peer-reviewed werd, bleek dat Upfields producten gemiddeld een 70% kleinere voetafdruk hebben en 2/3 minder land gebruiken dan roomboter. Een ander onderzoek concludeerde dat consumenten, wanneer ze voldoende informatie hebben, de keuze maken voor voedselproducten met de laagste voetafdruk. Upfield gelooft dus dat het nieuwe etiket de verkoop kan stimuleren. Verschillende producten in de VS en Groot-Britannië hebben de ecologische informatie al op het etiket. 

Oproep tot branchegenoten

Upfield roept andere bedrijven op om hun voorbeeld te volgen. Jeanette Fielding, Chief Corporate Affairs and Communications Officier: “Dit initiatief zal de overgang naar een duurzamer voedselsysteem ondersteunen, met volledige openheid en transparantie als een belangrijke motivator voor duurzame voedingskeuzes. We roepen onze branchegenoten op om dit voorbeeld te volgen en nu CO2-etikettering op de verpakking door te voeren.” Upfield wijst op de verantwoordelijkheid van de hele keten. “Upfield wil consumenten helpen duurzamere voedingskeuzes te maken. Onze groeiende wereldbevolking zal steeds meer moeten leren leven binnen aangescherpte milieunormen; een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor zowel telers, fabrikanten als consumenten. Het delen van op wetenschap gebaseerde milieubeoordelingen is de enige verantwoorde manier om de klimaatimpact van hun voedingskeuzes aan consumenten te communiceren”, aldus Sally Smith, Head of Sustainability.

Bron: Upfield

Lees ook
Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Er bestaan nog veel misvattingen over plantaardig eten, concludeert Upfield na een studie onder ruim duizend Nederlanders. Het gebrek aan kennis kan leiden tot productkeuzes die milieubelastender en minder gezond zijn dan de consument eigenlijk voor ogen heeft.

Voor het eerst producten met Eco Score-label in de supermarktschappen

Voor het eerst producten met Eco Score-label in de supermarktschappen

Lidl is gestart met de pilot ‘Eco-Score’ en is daarmee de eerste supermarktketen in Nederland die het label introduceert. Consumenten kunnen in één oogopslag zien wat de ecologische impact is van een product. De pilot loopt van 2 augustus tot 31 oktober 2021.

Marqt presenteert papieren wijnfles

Marqt presenteert papieren wijnfles

Sinds eind februari 2021 staat bij Marqt een papieren wijnfles in de schappen. De fles bestaat voor 94 procent uit gerecycled karton en weegt 5 keer minder dan een glazen fles. Volgens Marqt is de ecologische voetprint daardoor zes keer kleiner dan die van een glazen fles.