Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Beeld: Pixabay

Verschillende merken van Upfield, zoals Flora, Becel en ProActiv krijgen eind 2021 informatie over de CO2-voetafdruk op het etiket. Het bedrijf denkt dat meer consumenten voor hun producten kiezen als ze meer informatie tot hun beschikking hebben. Upfield roept branchegenoten op om het initiatief te volgen.

Ecologische voetafdruk

Het Zwitserse duurzaamheidsadviesbureau Quantis onderzocht al eerder namens Upfield de ecologische voetafdruk van Upfiels producten te vergelijken met die van roomboter. Hierbij onderzochten ze de volledige levenscyclus. Uit het onderzoek, dat peer-reviewed werd, bleek dat Upfields producten gemiddeld een 70% kleinere voetafdruk hebben en 2/3 minder land gebruiken dan roomboter. Een ander onderzoek concludeerde dat consumenten, wanneer ze voldoende informatie hebben, de keuze maken voor voedselproducten met de laagste voetafdruk. Upfield gelooft dus dat het nieuwe etiket de verkoop kan stimuleren. Verschillende producten in de VS en Groot-Britannië hebben de ecologische informatie al op het etiket. 

Oproep tot branchegenoten

Upfield roept andere bedrijven op om hun voorbeeld te volgen. Jeanette Fielding, Chief Corporate Affairs and Communications Officier: “Dit initiatief zal de overgang naar een duurzamer voedselsysteem ondersteunen, met volledige openheid en transparantie als een belangrijke motivator voor duurzame voedingskeuzes. We roepen onze branchegenoten op om dit voorbeeld te volgen en nu CO2-etikettering op de verpakking door te voeren.” Upfield wijst op de verantwoordelijkheid van de hele keten. “Upfield wil consumenten helpen duurzamere voedingskeuzes te maken. Onze groeiende wereldbevolking zal steeds meer moeten leren leven binnen aangescherpte milieunormen; een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor zowel telers, fabrikanten als consumenten. Het delen van op wetenschap gebaseerde milieubeoordelingen is de enige verantwoorde manier om de klimaatimpact van hun voedingskeuzes aan consumenten te communiceren”, aldus Sally Smith, Head of Sustainability.

Bron: Upfield

Lees ook
Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.

KIDV onderzoekt hergebruik consumentenverpakkingen

KIDV onderzoekt hergebruik consumentenverpakkingen

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) doet onderzoek naar het duurzamer maken van consumentenverpakkingen. Vertegenwoordigers van twintig betrokken partijen uit allerlei sectoren kwamen afgelopen week bij elkaar binnen de commissie ‘Community of Practice Herbruikbare Verpakkingen’, waar zij de noodzaak en de ontwikkelingen op het gebied van...

Oatly wil klimaatvoetafdruk op alle voedselproducten

Oatly wil klimaatvoetafdruk op alle voedselproducten

“Hé voedingsindustrie, laat ons je cijfers zien!” – Zo luidt de campagne van plantaardige zuivelvervanger Oatly. Sinds een aantal weken publiceert Oatly de klimaatvoetafdruk van zijn producten op de verpakkingen, en het bedrijf vindt dat de hele voedingsmiddelenindustrie dat moet doen. ‘Wanneer je met het vliegtuig gaat,...