Van batterijenfabriek naar groentekweker

plantlab

Beeld: PlantLab. Links op de foto: Chris Arnold, CEO van Uplift. Rechts op de foto: Leon van Duijn, medeoprichter van PlantLab

PlantLab heeft in de Amerikaanse stad Indianapolis een voormalige batterijenfabriek omgebouwd tot productielocatie voor groente. Het is de eerste buitenlandse vestiging van de scale-up uit Den Bosch.

Eerder dit jaar haalde PlantLab €20 miljoen groeigeld op bij De Hoge Dennen Capital. Mede dankzij die investering kon het bedrijf de nieuwe kweeklocatie van 2000 vierkante meter groot realiseren. Inmiddels zijn de eerste kruiden, kroppen sla, tomaten en komkommers geleverd aan lokale supermarkten en food-service bedrijven. Uiteindelijk stijgt de productie naar 420.000 kilo en is er bij PlantLab plek voor zo'n 70 werknemers. 

PlantLab ging in Indianapolis een samenwerking aan met Englewood Community Development Corporation, dat werkt aan duurzame ontwikkeling van stadscorridors. De producten verschijnen op de markt onder de merknaam 'Uplift, good food for purpose' (zie afbeelding). “De samenwerking geeft ons de kans meer te betekenen voor de samenleving in Indianapolis”, zegt CEO van PlantLab Michiel Peters in het persbericht. “Dat past precies bij onze missie. We vergroten niet alleen het aanbod in toekomstbestendig en verantwoord vers voedsel voor lokale afnemers, maar creëren ook werkgelegenheid in een voor die locatie geheel nieuwe sector.”

Sinds de oprichting in 2010 werkt PlantLab aan vertical farming, een efficiënte, gepatenteerde technologie waarmee je groenten kunt verbouwen in gebouwen. De gewassen groeien in een afgesloten ruimte waar temperatuur, vocht en licht sterk gereguleerd en afgestemd op de plant zijn. Hierdoor zijn geen chemische bestrijdingsmiddelen nodig en bespaart de techniek 95% water ten opzichte van reguliere landbouw. Volgens het bedrijf is het mogelijk om op twee voetbalvelden voor honderdduizend consumenten een dagelijkse groenteportie van 200 gram te verbouwen.

Lees ook
Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr start een nieuwe beweging "voor en door groentefans": Team Groente. Het bedrijf wil mensen inspireren om meer groente en minder vlees te eten, "voor henzelf én voor de planeet", aldus het persbericht van Knorr.

Limburgs onderzoek naar innovatieve groenten

Limburgs onderzoek naar innovatieve groenten

De groentezadendivisie van BASF gaat in 2021 samenwerken met de Universiteit Maastricht (UM) in het Brightlands Future of Farming Institute (BFFI). De partijen willen groenten kunnen leveren met optimale eigenschappen voor de consument, zoals smaak en gezondheid.

Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

Mensen willen best meer groente eten maar dan moeten zij wel verleid worden door een lekker klinkende naam. Alleen zeggen dat iets op basis van de voedingswaarden gezond is, blijkt niet voldoende om voor de gezonde optie te gaan.