'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

vanille-pixabay

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.

In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina ingediende klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde de RCC dat vanillevla zonder vanille misleidend is. De onderliggende rechtsgrond is de Europese wet tegen misleiding (Verordening (EU) 1169/2011): een ingrediënt in de naam van een product moet ook daadwerkelijk in het product zitten. In de beroepsprocedure verweerde FrieslandCampina zich door er op te wijzen dat 80% van het volume aan vanillevla op de Nederlandse markt geen echte vanille bevat. Vanille was - vermoedelijk ook voor consumenten - gewoon een smaak.

Dat klopt, want het merendeel van de producenten verwerkt geen echte (nogal kostbare) vanille van echte stokjes in hun vanillevla, -yoghurt of -kwark. Dat was reden voor Foodwatch om ook de andere grote producenten aan te spreken. 

Zij hebben nu allemaal toegezegd de uitspraak van de RCC op te volgen en hun vla of verpakking aan te passen, juicht Foodwatch. FrieslandCampina nam al het voortouw en introduceerde onlangs het (echte) 'vleugje' als ingrediënt. Voor de rest is vanille nu definitief een smaak. Wel een smaak, natuurlijk, die smaakt naar vanille zoals verreweg het grootste deel van het publiek 'vanille' kent. Dat woord moet voortaan tussen '...' als het de smaak aanduidt.

Lees ook
De weg naar CO2-neutrale productie

De weg naar CO2-neutrale productie

Duurzame ambities vragen om inventiviteit, een lange adem en flinke investeringen in techniek. Drie koplopers vertellen over hun weg naar een CO2-neutrale foodfabriek. ‘Het is echt pionieren.’ Afbeelding: Biovergisters (Suiker Unie) Oregano, dille, witte en zwarte peper, foelie, nootmuskaat en kaneel zijn slechts een paar van de circa...

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De jaarlijkse Foodwatch-‘prijs’ voor meest misleidende product ging naar De Kleine Keuken, voor hun chocopasta voor baby’s. Het bedrijf reageert via een persbericht op de aantijging. De chocopasta is niet misleidend, beweert de producent, want het is een veel minder ongezond alternatief voor reguliere chocoladepasta. De Kleine Keuken...

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Ook dit jaar maakte Foodwatch weer een aantal partijen ongelukkig met Gouden Windei-verkiezing voor het meest misleidende product. Dit jaar werd chocopasta voor baby’s van De Kleine Keuken door het publiek als meest misleidend ervaren. ‘Vanaf 8 maanden’ staat er groot op de pot biologische chocopasta van De Kleine Keuken. De talloze...