'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

vanille-pixabay

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.

In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina ingediende klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde de RCC dat vanillevla zonder vanille misleidend is. De onderliggende rechtsgrond is de Europese wet tegen misleiding (Verordening (EU) 1169/2011): een ingrediënt in de naam van een product moet ook daadwerkelijk in het product zitten. In de beroepsprocedure verweerde FrieslandCampina zich door er op te wijzen dat 80% van het volume aan vanillevla op de Nederlandse markt geen echte vanille bevat. Vanille was - vermoedelijk ook voor consumenten - gewoon een smaak.

Dat klopt, want het merendeel van de producenten verwerkt geen echte (nogal kostbare) vanille van echte stokjes in hun vanillevla, -yoghurt of -kwark. Dat was reden voor Foodwatch om ook de andere grote producenten aan te spreken. 

Zij hebben nu allemaal toegezegd de uitspraak van de RCC op te volgen en hun vla of verpakking aan te passen, juicht Foodwatch. FrieslandCampina nam al het voortouw en introduceerde onlangs het (echte) 'vleugje' als ingrediënt. Voor de rest is vanille nu definitief een smaak. Wel een smaak, natuurlijk, die smaakt naar vanille zoals verreweg het grootste deel van het publiek 'vanille' kent. Dat woord moet voortaan tussen '...' als het de smaak aanduidt.

Lees ook
Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

Kathy Fortmann van FrieslandCampina: ‘Leiding geven, daar ben ik ingerold’

Kathy Fortmann van FrieslandCampina: ‘Leiding geven, daar ben ik ingerold’

Kathy Fortmann leidt FrieslandCampina Ingredients, een van de vier business groups van de zuivelcoöperatie. De Amerikaanse speelde een grote rol bij de recente herstructurering van de ingrediëntentak. Ze vertelt over de reorganisatie, de toekomst voor de ingrediëntentak en haar liefde voor fietsen. Fortmann woont al een aantal jaar in...

FrieslandCampina introduceert traceerbare babymelkpoeder in China

FrieslandCampina introduceert traceerbare babymelkpoeder in China

Met een intelligente verpakking maakt FrieslandCampina de gehele aanvoerketen van babymelkpoeder voor Chinezen inzichtelijk. De Nederlandse zuivelaar gaat hierover in zee met Kezzler, een Noors technologiebedrijf. FrieslandCampina produceert de babymelkproducten van het merk Friso in Nederland en exporteert het in winkelklare verpakkingen...