Vegavlees gemiddeld bijna 3x duurder dan vlees

Hamburger

De Volkskrant kopte vorige week “Vleesvervangers zijn peperduur. Maar waarom?” Uit de steekproef van Varkens in Nood bleek dat vegavlees gemiddeld 2,6 keer zo duur is als vlees. Dit verschil lijkt voort te komen uit hoge ontwikkelingskosten en kleinschalige productie.

Vlees wordt vaak gezien als een luxe-product, en door vegetarisch te eten kan consument goedkoper uit zijn. Maar in het geval van vleesvervangers is dat bij lange na niet het geval. Bijvoorbeeld: Een kilo kipnuggets, gemaakt van echte kip, kost bij de Albert Heijn 3,90 euro per kilo, terwijl voor vegetarische kipnuggets maar liefst 14,31 euro per kilo wordt gevraagd. Dit is 3,6 keer zo veel.

Hoge ontwikkelingskosten

Om van plantaardige ingrediënten een product te maken dat smaakt, ruikt en “voelt” als vlees is een uitdaging. De productie van nepvlees is, net als de markt, nog in ontwikkeling. De ontwikkeling hiervan is een proces wat tijd kost. Daarnaast zijn de meeste vleesvervanger-producenten nog erg jong. Het eerste merk dat vleesvervangers op de mark bracht was Tivall, dat is opgericht in 1986. Het bekende merk De Vegetarische Slager bestaat nog maar sinds 2010. Omdat er nog veel uitvindingen gedaan moeten worden zijn de kosten voor onderzoek en ontwikkeling hoog.

Kiloknallers

Een andere reden voor de duurdere vleesvervangers is dat er op vlees een heel erg lage marge zit. Want in tegenstelling tot vleesvervangers, is vlees vaak merkloos. Omdat consumenten merkloze producten vaak bij de goedkoopste aanbieder kopen, gaan supermarkten stunten met vlees. Door te consumenten te lokken krijgen de supermarkten meer klandizie (en dus meer omzet), en zo is de kiloknaller ontstaan. Op het kiloknaller-vlees zit een kleine marge, terwijl supermarkten voor vleesvervangers een hogere marge hanteren.

Concurrentie

Volgens de oprichter van De Vegetarische Slager is 20% van de winkelwaarde van vleesvervangers toe te schrijven aan de inkoop van de grondstoffen door de producent. Door de hoge kosten van onderzoek, ontwikkeling en marketing, en de relatief kleine afzetmarkt zijn de prijzen aan de maat. In de toekomst zal de markt van de vleesvervangers groeien (ABN AMRO voorspelt 8% marktgroei), en dan zullen ze kunnen concurreren met goedkoop vlees. Dan zullen ook de prijzen voor nepvlees dalen.

Lees ook
Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

Europees Parlement staat naamgeving vleesvervangers toe

Europees Parlement staat naamgeving vleesvervangers toe

Vrijdag 23 oktober stemde het Europees Parlement over de naamgeving van vleesvervangers. Met een ruime meerderheid werd het voorstel om vleesbenamingen alleen aan vleesproducten toe te kennen verworpen. Wel stemde het Parlement in met een verbod op namen als plantaardige yoghurt.

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Europese vee- en vleesorganisaties starten een campagne tegen het gebruik van vleesnamen voor vegetarische producten. De Europese vakbond van de vleesindustrie Clitravi, boerderijdierfokkers Effab, pluimveesector Avec, boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca, slagers IBC en veehandelaren UECBV slaan de handen ineen om te voorkomen dat het Europese Parlement...