Verbod op kindermarketing bij blauwe vinkje

Voedingsmiddelen met een blauw vinkje mogen vanaf 1 augustus 2016 niet meer worden aangewend voor kindermarketing. Dan zijn verpakkingen gericht op kinderen alleen nog maar toegestaan op producten met het groene vinkje.

Dat heeft stichting Ik Kies Bewust de deelnemers laten weten, meldt Nu.nl. Bij kindermarketing worden verpakkingen in woord en beeld extra aantrekkelijk gemaakt voor kinderen tot 12 jaar, bijvoorbeeld met cartoonfiguren en grappige belettering.

Producten met het groene vinkje zijn de gezondere alternatieven, die passen binnen de Schijf van Vijf. Het blauwe vinkje staat voor de bewuste keuze en is bestemd voor de overige producten. Zo kan een bepaalde soort chips bijvoorbeeld het blauwe vinkje hebben omdat het minder ongezond is dan de andere chips.

'Branche moet volgen'

De Alliantie Stop Kindermarketing stelt blij te zijn met deze stap van de stichting IKB. De Alliantie rekent erop dat de branche als geheel deze aanpak zal volgen en verwacht tevens dat de Reclamecode voor Voedingsmiddelen wordt aangepast.

Recent maakte Plus al bekend vrijwillig te stoppen met kindermarketing op haar ongezonde huismerkproducten. De retailer stelde leveranciers aan te moedigen hetzelfde te doen.

Lees ook:

Plus pakt kinderverpakking aan (19 juli 2016)

Lees ook
Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid wil dat de industrie stappen zet met het beschermen van kinderen tegen junkfoodreclame. De leeftijdsgrens moet omhoog naar 18 jaar en de criteria voor wat wel en geen junkfood is, moeten strenger. Dat zegt hij tegen onderzoeksplatform Pointer in een reactie op nieuw onderzoek van voedselwaakhond...

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Bord-, kaart- en computerspelletjes helpen kinderen meer groente en fruit te eten, maar zetten hen ook aan tot het eten van meer ongezonde snacks, schrijft Futurity. Spelletjes worden steeds vaker ingezet als instrument bij voedingsinterventies voor kinderen. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen onderzochten of deze aanpak daadwerkelijk...

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren