Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

cacaobonen

Beeld cacaobonen: allybally4b via Pixabay

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk te dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd, als onderdeel van een marktpositie-boost van het chocolademerk.

In 2008 koos Verkade al voor een Fairtrade certificering van de chocoladerepen, maar in 2015 stopte het merk daar weer mee. Het bedrijf koos ervoor de strikte voorwaarden om het keurmerk te mogen dragen niet meer na te leven. Daar komt Verkade nu op terug, in het poging het merk nieuw leven in te blazen. 

“Dankzij Verkade stijgt het Fairtrade premiebedrag, dat cacaocoöperaties door de verkopen in Nederland ontvangen, met meer dan 10%”, zegt Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland, in het persbericht van Fairtrade. Het keurmerk zet zich in voor een betere positie van kleinschalige cacaoboeren, met onder andere een vastgestelde minimale cacaoprijs, waar Verkade zich nu dus wederom aan committeert.

Fabian van Schie, Managing Director van Koninklijke Verkade: “Verkade staat voor ‘het thuisgevoel voor iedereen mogelijk maken’. En een cruciaal onderdeel van je thuis voelen is veiligheid en voldoende inkomen verdienen om je gezin te kunnen onderhouden. Fairtrade is voor ons de partner om hier een bijdrage aan te kunnen leveren.”

Eind 2019 schreef RTL Nieuws een artikel over hoe Verkade steeds minder zichtbaar is geworden in de supermarktschappen. Het merk werkt op dit moment aan een herpositionering in de markt. “Om onze marktpositie te verstevigen, investeren we in een vernieuwde positionering van het Verkade merk, die de komende maanden meer zichtbaar zal worden”, zegt Van Schie in het persbericht.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely keynote spreker Food Technology

Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely keynote spreker Food Technology

Food Technology biedt in 2023 een gevarieerd programma van sprekers. Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely is keynote spreker. In zijn presentatie staat de traceerbaarheid van de Tony’s Chocolonely-reep.

Zonder prijsverhoging cacao zijn duurzame initiatieven van chocoladebedrijven ineffectief

Zonder prijsverhoging cacao zijn duurzame initiatieven van chocoladebedrijven ineffectief

Nog geen van de grote chocoladeproducenten betaalt voldoende voor cacao om armoede onder cacaoboeren uit te bannen. Dat blijkt uit het rapport ‘Cacao Barometer 2022’ van VOICE Network. Ondanks dat de cacaosector zelf initiatieven neemt om de productie te verduurzamen, wordt de kernoorzaak van alle problemen - hardnekkige armoede - niet aangepakt. Terwijl...

Consumenten kopen prijsbewuster Sinterklaaslekkernijen

Consumenten kopen prijsbewuster Sinterklaaslekkernijen

Dit jaar viert 56 procent van de Nederlanders Sinterklaas. Ruim zes op de tien Nederlanders let vanwege de hoge inflatie scherper op prijzen van Sinterklaaslekkernijen. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van VBZ, branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.