Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

cacaobonen

Beeld cacaobonen: allybally4b via Pixabay

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk te dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd, als onderdeel van een marktpositie-boost van het chocolademerk.

In 2008 koos Verkade al voor een Fairtrade certificering van de chocoladerepen, maar in 2015 stopte het merk daar weer mee. Het bedrijf koos ervoor de strikte voorwaarden om het keurmerk te mogen dragen niet meer na te leven. Daar komt Verkade nu op terug, in het poging het merk nieuw leven in te blazen. 

“Dankzij Verkade stijgt het Fairtrade premiebedrag, dat cacaocoöperaties door de verkopen in Nederland ontvangen, met meer dan 10%”, zegt Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland, in het persbericht van Fairtrade. Het keurmerk zet zich in voor een betere positie van kleinschalige cacaoboeren, met onder andere een vastgestelde minimale cacaoprijs, waar Verkade zich nu dus wederom aan committeert.

Fabian van Schie, Managing Director van Koninklijke Verkade: “Verkade staat voor ‘het thuisgevoel voor iedereen mogelijk maken’. En een cruciaal onderdeel van je thuis voelen is veiligheid en voldoende inkomen verdienen om je gezin te kunnen onderhouden. Fairtrade is voor ons de partner om hier een bijdrage aan te kunnen leveren.”

Eind 2019 schreef RTL Nieuws een artikel over hoe Verkade steeds minder zichtbaar is geworden in de supermarktschappen. Het merk werkt op dit moment aan een herpositionering in de markt. “Om onze marktpositie te verstevigen, investeren we in een vernieuwde positionering van het Verkade merk, die de komende maanden meer zichtbaar zal worden”, zegt Van Schie in het persbericht.

Thema's
Lees ook
Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn is voor de tiende keer de best scorende supermarkt in het Chocolade Categorierapport. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Nestlé onder ruim 6.000 huishoudens, waarin voor 23 winkelformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten.

Overname Europe Chocolate Company door Barry Callebaut

Overname Europe Chocolate Company door Barry Callebaut

De Barry Callebaut Group neemt Europe Chocolate Company over. Callebaut verwacht de overname van de Belgische private producent van chocoladespecialiteiten en -decoraties de komende maanden af te ronden. Er zijn geen financiële gegevens van de transactie bekend gemaakt.