Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

cacaobonen

Beeld cacaobonen: allybally4b via Pixabay

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk te dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd, als onderdeel van een marktpositie-boost van het chocolademerk.

In 2008 koos Verkade al voor een Fairtrade certificering van de chocoladerepen, maar in 2015 stopte het merk daar weer mee. Het bedrijf koos ervoor de strikte voorwaarden om het keurmerk te mogen dragen niet meer na te leven. Daar komt Verkade nu op terug, in het poging het merk nieuw leven in te blazen. 

“Dankzij Verkade stijgt het Fairtrade premiebedrag, dat cacaocoöperaties door de verkopen in Nederland ontvangen, met meer dan 10%”, zegt Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland, in het persbericht van Fairtrade. Het keurmerk zet zich in voor een betere positie van kleinschalige cacaoboeren, met onder andere een vastgestelde minimale cacaoprijs, waar Verkade zich nu dus wederom aan committeert.

Fabian van Schie, Managing Director van Koninklijke Verkade: “Verkade staat voor ‘het thuisgevoel voor iedereen mogelijk maken’. En een cruciaal onderdeel van je thuis voelen is veiligheid en voldoende inkomen verdienen om je gezin te kunnen onderhouden. Fairtrade is voor ons de partner om hier een bijdrage aan te kunnen leveren.”

Eind 2019 schreef RTL Nieuws een artikel over hoe Verkade steeds minder zichtbaar is geworden in de supermarktschappen. Het merk werkt op dit moment aan een herpositionering in de markt. “Om onze marktpositie te verstevigen, investeren we in een vernieuwde positionering van het Verkade merk, die de komende maanden meer zichtbaar zal worden”, zegt Van Schie in het persbericht.

Thema's
Lees ook
Tony’s Chocolonely krijgt eigen fabriek in België

Tony’s Chocolonely krijgt eigen fabriek in België

Chocolademerk Tony’s Chocolonely neemt de Belgische chocoladefabriek Althaea-De Laet over. Hiermee heeft de verkoper van fairtrade chocolade een eigen chocoladefabriek in handen en kan het voor het eerst zijn eigen chocoladerepen maken.

Lidl aan de slag met Eco-Score

Lidl aan de slag met Eco-Score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Volgens de organisatie Slave Free Chocolate voldoet Tony's Chocolonely niet meer aan de voorwaarden om bestempeld te worden als chocolade die zonder illegale arbeid is geproduceerd. Sinds een paar maanden staat het Nederlandse merk niet meer op de lijst van de Amerikaanse NGO.