Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

cacaobonen

Beeld cacaobonen: allybally4b via Pixabay

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk te dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd, als onderdeel van een marktpositie-boost van het chocolademerk.

In 2008 koos Verkade al voor een Fairtrade certificering van de chocoladerepen, maar in 2015 stopte het merk daar weer mee. Het bedrijf koos ervoor de strikte voorwaarden om het keurmerk te mogen dragen niet meer na te leven. Daar komt Verkade nu op terug, in het poging het merk nieuw leven in te blazen. 

“Dankzij Verkade stijgt het Fairtrade premiebedrag, dat cacaocoöperaties door de verkopen in Nederland ontvangen, met meer dan 10%”, zegt Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland, in het persbericht van Fairtrade. Het keurmerk zet zich in voor een betere positie van kleinschalige cacaoboeren, met onder andere een vastgestelde minimale cacaoprijs, waar Verkade zich nu dus wederom aan committeert.

Fabian van Schie, Managing Director van Koninklijke Verkade: “Verkade staat voor ‘het thuisgevoel voor iedereen mogelijk maken’. En een cruciaal onderdeel van je thuis voelen is veiligheid en voldoende inkomen verdienen om je gezin te kunnen onderhouden. Fairtrade is voor ons de partner om hier een bijdrage aan te kunnen leveren.”

Eind 2019 schreef RTL Nieuws een artikel over hoe Verkade steeds minder zichtbaar is geworden in de supermarktschappen. Het merk werkt op dit moment aan een herpositionering in de markt. “Om onze marktpositie te verstevigen, investeren we in een vernieuwde positionering van het Verkade merk, die de komende maanden meer zichtbaar zal worden”, zegt Van Schie in het persbericht.

Thema's
Lees ook
Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

Rubio Impact Ventures investeert samen met een aantal business angels 1,8 miljoen euro in koffiebedrijf Wakuli. De Amsterdamse start-up, die in 2019 werd opgericht door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld, steekt het geld in een ambitieus groeiplan.

BeFrank wil bananenrevolutie

BeFrank wil bananenrevolutie

Een revolutie in de bananenbranche, dat heeft BeFrank Bananen voor ogen. Dat kan alleen door bananen voor een eerlijke prijs te verkopen, waar de gehele keten van meeprofiteert. Want daar schort het nu aan, vindt initiatiefnemer Franklin Ginus. Dit gaat niet alleen ten koste van de mens, maar ook van het milieu. De huisvesting van BeFrank is in ieder...

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.