Verkoop bonen stijgt sterk

Peulvruchten lijken hun stoffige imago afgeschud te hebben. Het segment peulvruchten in Nederlandse supermarkten groeit, met maar liefst 15 procent. A-merk fabrikanten als Hak en Bonduelle merken de grootste groei.

Dat meldt Levensmiddelenkrant. Dat 2016 door de FAO is uitgeroepen tot Jaar van de Boon en dat peulvruchten zijn opgenomen in de Schijf van Vijf zijn ongetwijfeld mede verantwoordelijk voor de groei.

Daarnaast ruimen retailers steeds meer ruimte in voor peulvruchten en komen ze zelf ook met nieuwe producten in dit segment, zegt retaildeskundige Erik Hemmes. Daardoor neemt de verkoop in het hele segment toe.

Hak en Bonduelle

Het totale peulvruchtensegment groeit met ruim 7 miljoen euro in omzet. De A-merken Hak en Bonduelle waren verantwoordelijk voor bijna driekwart van deze groei. Hak leverde met een omzetstijging van maar liefst 3,1 miljoen euro absoluut gezien de grootste bijdrage.

De conservenfabrikant gelooft ook sterk in conserven. Zo startte Hak vorig jaar de campagne ‘Bonen erbij’ gestart met Herman den Blijker. De campagne ‘Hoe Hak van Nederlanders bonen(vr)eters maakt’ won afgelopen week nog de zilveren Effie, als een van de meest effectieve reclamecampagnes.

Lees ook:

Meer over
Lees ook
HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

Met een nieuwe campagne wil groentefabrikant HAK consumenten bewust maken van de herkomst van hun groenten en laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote variatie aan groente groeit.

Investering van 31 miljoen dollar voor Meatless Farm

Investering van 31 miljoen dollar voor Meatless Farm

De vleesvervangers van de Britse producent Meatless Farm moeten in de schappen van de Nederlandse supermarkten komen te liggen. Het bedrijf haalde eind 2020 31 miljoen dollar op voor verdere groei van het bedrijf. Het nieuwe internationale hoofdkantoor staat in Amsterdam.

Consumentenbond: Vleesvervangers steeds gezonder èn lekkerder

Consumentenbond: Vleesvervangers steeds gezonder èn lekkerder

Vegetarische burgers bevatten regelmatig net zoveel eiwit en ijzer als vlees, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook qua smaak doen vleesvervangers het steeds beter: een kwart van de proevers vindt een maaltijd met een vleesvervanger zelfs lekkerder dan die met vlees. De Consumentenbond onderzocht 36 vegetarische burgers op eiwit-, ijzer-...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren